ШМО вчителів естетично-оздоровчого циклу




Матеріали
методичного об’єднання вчителів
естетично – оздоровчого напрямку





Список членів методичного обєднання естетично – оздоровчого циклу
п/п
Прізвище
 імя
по батькові
Предмет, що викладає
Навчальний заклад,який закінчили
Стаж
Категорія
Звання
Проблема над якою працює вчитель
1
Ремесло Вікторія Іванівна
Образотворче мистецтво, мистецтво, художня культура, англійська мова
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка
4

Вчитель
Використання міжпредметних зв’язків на уроках художньо-естетичного циклу
2
Мозговий Сергій Михайлович
Трудове навчання, основи здоровя
Глухівський державний педагогічний інститут імені С.М Сергєєва-Ценського
17
      І
Вчитель
Формування практичних навичок на уроках трудового навчання
3
Рожок Людмила Володимирівна
Музика
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка

ІІ
Практич-ний психолог
Розвиток творчих здібностей на уроках музичного мистецтва
4
Усенко Віталій Іванович
Фізична культура
Глухівський національний педагогічний університет імені Олександра Довженка


Вчитель

5
Макарюк Микола Михайлович
Фізична культура,
захист Вітчизни



Вчитель


















План
засідань шкільного методичного об’єднання вчителів
естетично -оздоровчого  циклу   на другий семестр 2016- 2017 н.р.
п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
Засідання № 1 Січень
1.

 Обговорення і затвердження плану роботи методичного об’єднання вчителів естетично - оздоровчих предметів( технології, образотворче мистецтво, музика, фізична культура, основи здоров’я) на другий семестр 2016- 2017 н.р.
                                        
Круглий стіл
Члени ШМО
2.
Обговорення змін у навчальних програм, методичних листів, інших інформативних документів.

Круглий стіл
Члени ШМО
3.
Ознайомлення з проведенням тижня предметів естетично – оздоровчого циклу
Круглий стіл
Члени ШМО

Засідання № 2 Травень
п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
1.

Яким має бути сучасний учитель?
Доповідь
Ремесло В.І.
2.

 Фізичне виховання в життєдіяльності дитини.
Доповідь
Усенко В.І.
3.
Звіт членів ШМО про проведену роботу у другому семестрі 2016 -  2017 н.р.

Виступ
Члени ШМО
4.
Планування роботи на 2017-2018 н.р. Обговорення основних напрямків роботи ШМО на наступний навчальний рік


Круглий стіл
Члени ШМО


Обов’язки вчителів членів ШМО
Кожен вчитель – член ШМО повинен:
§  постійно підвищувати професійний рівень,педагогічну майстерность;
§  мати особисту програму професійної самоосвіти;
§  брати активну участь в розробці відкритих заходів;
§  брати участь в роботі засідань ШМО, практичних семінарах і т.д.;
§  кожному учаснику МО необхідно знати тенденції розвитку методики
§  викладання предмета, «Закон про освіту», нормативні документи,
§  методичні вимоги до категорій;
§  володіти основами самоаналізу педагогічної діяльності.


Заходи
щодо проведення тижня предметів естетично –оздоровчого циклу
10.04.2017-14.04.2017
п\п
Захід
Клас
Дата
Відповідальний
1
Урок-презентація «Великодні писанки»
7
10.04
Ремесло В.І.
2
Музична вікторина «Відгадай пісню»
6
11.04
Ремесло В.І.
3
Спортивні естафети
5-7
12.04
Макарюк М.М.
4
Урок вікторина «Деревина як технологічний матеріал»
5
13.04
Мозговий С.М.
5
Спортивні змагання з футболу
5-8
14.04
Усенко В.І.
6
Плетіння з бісеру
5
14.04
Мозговий С.М


ПРОТОКОЛ  №1
засідання шкільного методичного об'єднання вчителів
естетично – оздоровчого циклу

Дата проведення   19.01.2017
Присутні:5
Відсутні:----
Запрошені:------
Голова : Ремесло В.І.    
Секретар : Рожок Л.В.
Порядок денний:
1. Про обговорення і затвердження плану роботи методичного об’єднання вчителів естетично - оздоровчих предметів( технології, образотворче мистецтво, музика, фізична культура, основи здоров’я) на другий семестр 2016- 2017 н.р.
2. Про обговорення змін у навчальних програм, методичних листів, інших інформативних документів.
3. Про ознайомлення з проведенням тижня предметів естетично – оздоровчого циклу
1.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Рожок Л.В, Мозговий С.М., Макарюк М.М.
Кожен член ШМО висловив свої пропозиції та бачення роботи методичного обєднання , вніс свої корективи у план роботи, визначились з датами відвідування уроків своїх колег.
УХВАЛИЛИ:
1.      Затвердити план роботи ШМО
2.      Відвідати уроки відповідно до визначених дат



2.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Рожок Л.В, Мозговий С.М., Макарюк М.М.

Кожен член ШМО ознайомив присутніх з змінами у навчальних програмах та нормативними документами які використовує для навчально – виховного процесу по своєму предмету, обговорили спільні та відмінні зміни
УХВАЛИЛИ:
1.      Дотримуватися вимог програм та інших нормативних документів під час складання календарного планування та планів індивідуальної роботи
2.      Враховувати всі ці вимоги під час написання конспекту уроку
3.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Рожок Л.В, Мозговий С.М., Макарюк М.М.
Кожен член ШМО розповів про те, що планує провести з учнями під час тижня предметів естетично – оздоровчого циклу, визначилися з порядком проведення заходів.
УХВАЛИЛИ:
1.Удосконалити та детально продумати кожен захід.
2. Провести всі заходи згідно плану

Керівник  МО
підпис
Ремесло В.І.
Секретар
підпис
Рожок Л.В.








ПРОТОКОЛ  №2
засідання шкільного методичного об'єднання вчителів
естетично – оздоровчого циклу

Дата проведення   22.05.2017
Присутні:5
Відсутні:----
Запрошені:------
Голова : Ремесло В.І.    
Секретар : Рожок Л.В.
Порядок денний:
1.     Яким має бути сучасний учитель?
2.     Фізичне виховання в життєдіяльності дитини.
3.Звіт членів ШМО про проведену роботу у другому семестрі
2016 -  2017 н.р.
     4. Планування роботи на 2017-2018 н.р. Обговорення основних напрямків     роботи ШМО на наступний навчальний рік

1.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І. вчителя образотворчого мистецтва та художньої культури, яка презентувала доповідь про те, яким має бути сучасний вчитель, яким критеріям та вимогам він має відповідати і до чого має прагнути.
УХВАЛИЛИ:
1.      Розвивати та використовувати ті якості, якими має володіти сучасний вчитель,бути вчителем, який відповідає всім критеріям та вимогам.
2.СЛУХАЛИ:
Усенко В.І. вчителя фізичної культури, який виступив із матеріалом про те наскільки важливе фізичне виховання у життєдіяльності людини, а особливо дитини. Наголосив на тому, що не лише на уроках фізичної культури ми маємо дбати про фізичний стан дітей. Зазначив, що від фізичного стану дитини залежить і розумовий, моральний і духовний розвиток.


УХВАЛИЛИ:
1.Дбати про фізичний розвиток дитини на протязі всіх уроків та під час вільного часу, коли дитина перебуває у школі. Використовувати різні фізкультхвилинки на уроках та різні рухливі ігри та змагання на перервах
3.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Рожок Л.В, Мозговий С.М., Макарюк М.М.
Кожен член ШМО відзвітував про те, наскільки була виконана програма, дотримані вимоги всіх нормативних документів, де діти брали участь та яких результатів досягли, як змогли впровадити у навчання та виховання нові зміни та вимоги.
УХВАЛИЛИ:
1.     Використовувати для подальшої роботі всі нормативні документи, впроваджувати нові підходи та методи у навчанні та виховання для того, щоб досягти гарних результатів та донести учням необхідний матеріал.
4.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Рожок Л.В, Мозговий С.М., Макарюк М.М.
Кожен член ШМО висловив своє бачення роботи ШМО на 2017-2018 н.р.,було обговорено основні напрямки роботи та поставлені необхідні завдання.
УХВАЛИЛИ:
1.Організовувати роботу відповідно до створеного плану, удосконалювати свої пропозиції та матеріали .

Керівник  ШМО
підпис
Ремесло В.І.
Секретар
підпис
Рожок Л.В.

 Яким бути сучасному вчителю?
 З першого дня свого існування людина завжди прагнув до знань і, звичайно ж, передавати свої пізнання наступному поколінню. Це заняття стало великої професією - вчитель. Тільки люди з сильною витримкою, терпінням і любов'ю до знань можуть називати себе таким високим званням. Ця професія одна з найдавніших, адже по суті, кожен батько є вчителем, тому що він виховає свою дитину, вселяє в нього прагнення до знань і вивченню життя. Але професія вчителя, що викладає в якому-небудь навчальному закладі, думаю, набагато важче, адже ця людина повинна навчати малознайомих для нього людей з різними характерами і здібностями. Мені здається, вчитель повинен знаходити до кожного з них особливий підхід і метод навчання, він повинен вміти приділяти увагу кожному окремо і в рівній мірі. Звичайно ж, з часами, технічний прогрес і еволюцією людини вимоги до вчителів змінюються. І яким же все-таки повинен бути сучасний учитель? На це питання я спробую відповісти.
Сучасний учитель, з моєї точки зору, має поєднувати в собі і сучасні методи навчання і прості людські якості, які цінувалися споконвіку, такі як: любов до оточуючих, терпіння, чуйність і чуйність. Як казав Адольф Дистервег: «Найважливішим явищем в школі, самим повчальним предметом, самим живим прикладом для учня є сам учитель. Він - уособлений метод навчання, саме втілення принципу виховання. »І я з ним повністю погоджуся. Звичайно ж, в першу чергу, сучасний вчитель повинен сам бути прикладом для своїх учнів. На мою думку, такий вчитель завоює увагу навіть самого непоступливого учня одним своїм прикладом. Цей учень, бачачи перед собою гідний зразок для наслідування, захоче змінюватися на краще, прагнути до знань. І тим самим вчитель сам собі полегшить роботу, тому що будь-який учень із задоволенням буде слідувати за зразковим учителем.
 Так само необхідною якістю для сучасного вчителя, я думаю, є любов до дітей. У нинішній час багато хто йде в педагоги, аби де-небудь відучитися і отримати диплом, не відчуваючи при цьому ніякого інтересу до своєї професії. Такі педагоги многому не навчать, адже вони зацікавлені лише у своїй заробітній платі та виконанні програми, ну а засвоєння учнями інформації та їх успішність, будуть для нього на другому плані. Я вважаю, що людина повинна вибирати професію вчителя від щирої любові до дітей, бажання і прагнення вчити їх і робити цей світ кращим. Звичайно, любов до дітей вимагає колосальної напруженості і самовіддачі, але те, що вчитель отримує натомість - дитячу прихильність і успіхи у вивченні предмета, - не порівняти ні з чим.
 Так само, на мою думку, важливим є те, що сучасний вчитель повинен володіти невичерпним джерелом енергії, ідей і нових бажань, адже людина ніколи не повинен зупинятися на досягнутих вершинах. Він повинен весь час самовдосконалюватися, шукати нові методи навчання і подачі інформації. Такий учитель, безсумнівно буде цікавий учням, адже усталені методи навчання дуже часто наскучивают і учні втрачають інтерес до предмета. Адже якщо педагог не боятиметься розвиватися і змінювати спосіб подачі інформації, то і учні зможуть почати думати «по новому», неординарно, що часом дуже цінно в сучасному суспільстві.
 Ну і звичайно ж, як сучасному вчителю володіти сучасною технікою? Цей фактор вже давно застосовується в навчальних установах. Як мовиться, педагог повинен йти в ногу з часом. У Молдові з кожним роком стає все більше і більше шкіл, де в кожному кабінеті є сучасне обладнання, такі як: комп'ютери, проектори, інтерактивні дошки. Майже всі учні вміють поводитися з ними, але ось так же часто буває, що вчителі не вміють користуватися технікою. Я ні в якому разі не засуджую їх за це, але сучасним учням набагато цікавіше на уроках з використанням техніки. Та й цього вимагає наш нинішній час, де комп'ютеризація набирає стрімких обертів.
 Так само, на мій погляд, будь-який вчитель повинен отримувати хороші результати від своєї роботи, я маю на увазі учнів. Як казав Дм. Менделєєв: «Уся гордість учителя в учнях, в зростанні посіяних ним зерен». Адже головне покликання вчителя - це зрощувати «молоді паростки», вести за ними догляд, живити їх коріння новими відкриттями, висвітлювати їх своїми знаннями і оберігати їх від згубних впливів, своєчасно остерігаючи їх від помилкових виборів. Дійсно, єдиним показником хорошого вчителя є його учні. І жалюгідний буде той вчитель, якого не перевершить свій же учень, думаю, що більшої гордості для нього і не може бути. Це найкращий показник хорошого вчителя, адже весь його вкладений в учня праця буде виправданий. Одним з кращих таких прикладів є В.А. Жуковський, який був вчителем і наставником А.С. Пушкіна. Саме він оцінив божественний дар поета в хлопчика і зміг направити його в потрібне русло.

 Безсумнівно, так же завданням сучасного вчителя є вміння побачити і розкрити в учня його т... алант, адже кожна людина особливий по своєму. Лише в хороших руках цей учень зможе розкрити і розвинути свій талант. Кожну людину можна порівняти з необробленим дорогоцінним каменем. Якщо майстер дасть правильну огранювання і відшліфує камінь, то він буде переливатися різними кольорами і прикрасить колекцію майстра.
 Ну і звичайно, сучасний вчитель повинен бути вірним другом для учнів. Викладання буде ще легше, якщо учні будуть ставитися до вчителя з довірою і впевненістю, що вони будуть зрозумілі їм. Адже для учня важливо, щоб його сприймали як особистість з усіма його перевагами і недоліками, тому що особливий вплив на дитини надають оточуючі. Учитель не повинен вселяти в учнів страх, звичайно ж строгість необхідна, але страх до вчителя буде серйозною перешкодою для учня у вивченні предмета. Таким чином, згодом у ньому буде відкладатися лише негативне ставлення до даного предмету.
 Підводячи підсумок, зазначу таке: професійний і сучасний педагог - це людина, яка любить свою професію - і це центральний момент, адже коли нам подобається робота, ми отримуємо моральне задоволення, а все, що ми робимо з любов'ю , дає свої плоди. Головне, вчителям бути щасливими і радісними своєю професією, тому що у щасливого педагога учні у школі відчувають стан щастя: вони діють, творять, відчувають, що їх люблять і бажають їм добра.
Досвід, вміння, навичка - все це не менш важливо, однак, якщо людина прийшла в педагогічну професію і не прикипів до неї душею, він, з моєї точки зору, не стане по-справжньому успішним, і , на жаль, не зможе реалізувати себе повною мірою.
Узагальнивши все вищесказане, для мене образ сучасного вчителя це: педагог, який має значний професійний досвід; досконало знає свій предмет і методику його викладання; володіє високим рівнем культури; займається самоосвітою; справедливий і рівний у спілкуванні з усіма учнями; знає вірний вихід із будь-якої педагогічної ситуації і може подолати будь-яку складність як у навчанні, так і у вихованні школярів.




Фізичне виховання в життєдіяльності дитини
1. Фізичне виховання в загальноосвітній школі 
Основними організаційними центрами системи фізичного виховання учнів є загальноосвітня 
школа, професійно-технічні училища і середні спеціальні навчальні заклади. 
У навчальних закладах фізичне виховання здійснюється у 
процесі навчальних занять, фізкультурно-оздоровчих та спортивно-масових заходів, які проводяться відповідно до розроблених та затверджених положень. 
З метою вдосконалення фізичного розвитку і фізичного виховання передбачається 
організація занять у дитячо-юнацьких спортивних школах, піонерських таборах, за місцем проживання та в родині. 
При оцінці значення фізичної культури у шкільному віці важливо враховувати її необхідність при вирішенні завдань загального 
фізкультурної освіти і фізичного розвитку. Необхідно виходити з того, що рухова активність - природна потреба організму, що росте, неодмінна умова фізичного розвитку, зміцнення здоров'я і підвищення опірності організму несприятливим умовам. Проте спеціальні дослідження змісту загальної фізкультурної освіти, рухового режиму школярів переконливо свідчать про недостатнє задоволенні цих потреб. 
Недолік осмисленої рухової активності (гіподинамія) неминуче призводить до непоправних втрат у фізичному розвитку, ослаблення захисних сил організму і серйозних порушень здоров'я. Досвід шкіл, добре організують використання засобів фізичної культури, дозволяє судити про реальну можливість успішного вирішення проблеми гіподинамії. 
Фізична культура в шкільному віці має особливо велике значення для формування необхідних в житті рухових умінь, навичок, оволодіння основами їх практичного використання в різноманітних умовах рухової діяльності. У навчанні руховим діям в цьому віці можна виділити етапи, сприятливі для швидкого та повноцінного освоєння нових рухових дій. У процесі спрямованого використання цієї особливості створюються найкращі умови для всебічного розвитку рухових якостей. Придбані в шкільному віці рухові вміння та навички, а також фізичні, інтелектуальні, вольові та інші якості стають базою для швидкого та повноцінного оволодіння професійно-трудовими, військовими та іншими спеціальними руховими діями, подальшого фізичного вдосконалення у зрілому віці. Не менше значення має вклад шкільної фізичної освіти в розвиток особистості молодих людей, формування їх світогляду і життєвої позиції, морального обличчя, інтелектуальної та естетичної культури, вольовий спрямованості. 
Різноманітна практика використання фізичної культури в шкільному віці спрямована на фізичне вдосконалення підростаючого покоління. Разом з тим вона повинна служити цілям забезпечення здорового способу 
життя, побуту, культурного відпочинку, підтримки високого рівня працездатності в навчальних заняттях та успішного здійснення інших видів діяльності. Весь процес досягнення цих цілей необхідно пов'язувати з усебічним розвитком особистості.  Фізкультурно-оздоровча робота в школі 
Позакласна фізкультурно-оздоровча та спортивно-масова робота організовується на основі широкої самостійної діяльності школярів. Підготовка
фізкультурного активу, який міг би самостійно керувати цією роботою, його навчання і прищеплення організаторських навичок - завдання не тільки вчителі фізичної культури, а й усього педагогічного колективу. Фізкультурно-оздоровча робота з учнями проводиться до занять (гімнастика), під час занять (физкультминутка і физкультпауза) та між заняттями, на перервах (ігри на перервах). 
2.3.1 Гімнастика до занять 
На вчителів покладається контроль за відвідуванням і виконання вправ. Комплекс гімнастики складається з 6-8 вправ і розрахований на 10-15 хвилин. При їх складанні і проведенні дотримуються наступних 
методичних положень: 
· Вправи даються в такій послідовності, щоб активізувати велику кількість м'язових груп; 
· Перші вправи повинні тонізуючо впливати на весь організм учнів, організовувати їх; 
· Комплекси вправ призначені для занять в приміщенні і на відкритому повітрі при обліку погодно-кліматичних умов; 
· 
Гімнастичні вправи до занять не повинні викликати стомлення, але навантаження на організм необхідно здійснювати постійно; 
· Комплекси вправ рекомендується змінювати через два тижні; 
· До проведення та організації гімнастики до занять залучаються учні старших класів, що мають досвід і організаторські навички; 
· На початкових етапах навчання вправ використовуються словесний і наочний методи, а надалі тільки словесний; 
· Комплекси вправ складаються для трьох вікових груп - молодшого, підліткового і юнацького віку. 
У комплекси гімнастики до занять для учнів підліткового і юнацького віку включають вправи загальнофізичної спрямованості, взяті зі спеціальної літератури, і з програм з фізичної культури. 
2.3.2 Физкультминутка і физкультпауза 
Физкультминутка - це короткочасний активний 
відпочинок, спрямований на поліпшення працездатності учнів засобами фізичної культури. На велике значення цього заходу вказував відомий педагог К. Д. Ушинський. Він зазначив, що, змусивши дітей встати і сісти, обернутися, підняти руки і опустити їх, вийти з-за столу і знову сісти за нього струнко, вправно і без шуму, - можна сприяти не тільки збереженню здоров'я дітей, а й кращому засвоєнню навчального матеріалу. Дійсно, науковими дослідженнями доведено, а практикою підтверджено, що виконання вправ під час загальноосвітніх уроків сприяє збільшенню кількості добрих і відмінних оцінок в 3,2 рази і зменшення поганих в 2 рази. 
Фізкультхвилинку проводять у кожному класі вчитель, фізоргів або громадський інструктор. Вона не повинна ні втомлювати, ні порушувати дітей, і містити від одного до трьох вправ (для тулуба, ніг, рук, шиї), виконуваних сидячи за партою або стоячи. 
Физкультпауза, як правило, практикується на спарених уроків праці в шкільних 
майстернях або під час виконання домашніх завдань, у тому числі в групах продовженого дня. Її рекомендується проводити через кожні 40-45 хв протягом 10-15 хв. Вона включає різні вправи та ігри (невисокої інтенсивності). 
Активний відпочинок між уроками, який не тільки знижує почуття втоми, а й створює позитивні 
емоції, що підвищують працездатність учнів, - ігри на великих перервах. Як і інші заходи в режимі дня, вони мають вікову спрямованість. Так, з учнями підліткового віку можна проводити ігри, близькі до спортивних («М'яч по колу», «Картопля», «піонербол», «Загонь м'яч»), а з учнями старшого шкільного віку-ігри, що вимагають застосування силових здібностей і координації рухів («Слон», «Круговий слон», «Волейбол в колі з вибиванням», «Хокей на асфальті», «Жонглювання футбольним м'ячем»). Організовують і проводять ігри на великих перервах піонерський, комсомольський і фізкультурний активи школи. 
Ігровий актив зобов'язаний ознайомити учнів зі змістом ігор, з місцем і часом їх проведення, підготувати необхідний інвентар та 
нагороди для переможців. 
Таким чином, організація і проведення фізкультурно-оздоровчих заходів у режимі дня дозволяють значно підвищити рухову активність школярів, вирішити ряд завдань освітнього і виховного 
характеру, зміцнити здоров'я, створити позитивні, радісні емоції, які сприяють підвищенню працездатності, успішному засвоєнню знань в процесі навчання загальноосвітніх предметів . 
2.4 Спортивно-масова робота в школі 
Спорт - це одна з основних форм організації школярів для систематичних занять фізичними вправами. Складовим елементом занять спортом є навчально-тренувальний процес, який здійснюється відповідно до програм спортивних секцій. 
Основними завданнями спортивних секцій у загальноосвітній і професійній школі є: 
· Всебічний фізичний 
розвиток, зміцнення здоров'я та загартовування організму учнів; 
· Розвиток індивідуальних фізичних здібностей до високого рівня з метою досягнення спортивного успіху у відповідності з віком і підлогою; 
· Формування в процесі занять моральних і вольових якостей, прищеплювання навичок 
культурної поведінки; 
· Вдосконалення організаторських здібностей у спортивно-масової та оздоровчої роботи з учнями різного віку. 
У спортивні секції загальної фізичної підготовки приймаються всі учні, віднесені до основної медичної групи, у віці від 7 до 17 років. 
Учнів розподіляють по навчальним групам в залежності від віку: перший рік навчання - підготовча група (7-8 років); другий рік навчання - молодша дитяча група (9-10 років); третій рік навчання - старша дитяча група (11-12 років) ; четвертий рік навчання - підліткова група (13-14 років), а п'ятий рік навчання - юнацька група (15-17 років). Комплектувати групи доцільно з учнів одного класу. Заняття в спортивних секціях за видами спорту організуються відповідно до програм. Відповідно до програм з видів спорту розробляється також навчальна документація - 
навчальний план, графічний план (графік розподілу навчального матеріалу), робочий план, конспекти і календар змагань секції. Наводимо один з таких документів (Таблиця 1). 
Спортивні змагання, які організовує рада фізкультури школи, не обмежуються окремими видами спорту. 
Практика фізичної культури накопичила величезний досвід проведення спортивних змагань у школі під назвами «Вас викликає Спортландія!», «Веселі старти», «Старти надій», «Малі Олімпійські ігри" та ін 
Для їх проведення необхідні: 
· Розробка сценарію, залучення всіх бажаючих 
брати участь у змаганнях; 
· Створення урочистої і святкової атмосфери; 
· Дотримання традиційного ритуалу відкриття та закриття змагань; 
· Чітке виконання сценарію і об'єктивне суддівство; 
· Нагородження переможців змагань, фізкультурного активу школи; 
· Тривалість змагань не повинна перевищувати двох годин. 






Тиждень  естетично - оздоровчих  предметів

У квітні пройшов тиждень естетично – оздоровчих предметів.
За цей  тиждень було проведено ряд заходів та змагань у яких учні брали участь із великим задоволенням.
Вчителем образотворчого мистецтва був проведений захід «Великодні писанки», під час якого діти ознайомилися з історією писанкарства та значенням символів. 

Учні  самостійно розписували писанки до великоднього столу.
 

Також була проведена вікторина з музики «Відгадай пісню», де діти змогли проявити свої знання пісень та акторські здібності.



Вчителем фізичної культури були проведені естафети



та змагання з футболу

Дуже гарно попрацювали учні під керівництвом вчителя трудового навчання 




Загалом учні залишилися задоволені від такої творчої та активної праці.









Звіт
про роботу шкільного методичного об’єднання вчителів естетично – оздоровчого напрямку у другому семестрі 2017 н.р.
Шкільне методичне об’єднання вчителів естетично – оздоровчого напрямку  розпочало свою роботу у другому семестрі 2017 н.р.
До його складу було включено п’ять вчителів, які викладають технології, образотворче мистецтво, музику, основи здоров’я, фізичну культуру, художню культуру , захист Вітчизни.
За час навчання у другому семестрі 2017 н.р. , як і було заплановано, провели два засідання ШМО. На них були розглянуті організаційні питання та сплановано подальшу роботу.
Методобєднання  працювало над такою проблемою, як «Розвиток творчих здібностей та формування фізично здорової особистості на уроках естетично – оздоровчого напрямку»
В основу роботи було покладено нормативні документи, постанови та рішення Міністерства освіти та науки, молоді та спорту України. Згідно цього було розглянуто на засіданнях ряд відповідних  питань, проводилися відкриті уроки, тиждень предметів естетично – оздоровчого циклу.
Пріорітетними стали питання:
-         Нормативні документи
-         Яким має бути сучасний учитель?
-         Фізичне виховання в життєдіяльності дитини.
Обов’язковим елементом роботи методичного об’єднання став обмін досвіду роботи його членів, ознайомлення з новинками методичної, наукової літератури та підготовка та участь у всіх конкурсах та спартакіадах.
У березні 2017 н.р. було проведено тиждень предметів естетично – оздоровчого циклу. Учні школи взяли активну участь у різних конкурсах, заходах.
Учениця 8 класу Красноштан Анна стала переможцем міського конкурсу малюнків «Професіографічне дерево моєї родини » та здобула І місце у номінації «Найглибше родове коріння»
Учні 4-11 класів взяли участь у конкурсі малюнків «Омріяна Україна очима дітей»
На протязі другого семестру 2017 н.р. учні приймали активну участь у різних спортивних змаганнях  та досягли високих результатів












План
засідань шкільного методичного об’єднання вчителів
естетично -оздоровчого  циклу   на 2017 – 2018 н.р.
п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
Засідання № 1 Вересень
1.

 Обговорення і затвердження плану роботи методичного об’єднання вчителів естетично - оздоровчих предметів( технології, образотворче мистецтво, музика, фізична культура, художня культура, основи здоров’я) на 2017 – 2018 н.р.    
Круглий стіл
Члени ШМО
2.
Ознайомлення з методичними рекомендаціями Міністерства освіти та науки України, щодо вивчення технології, образотворчого мистецтва, мистецтва, музики, фізичної культури, художньої культури, захисту Вітчизни у 2017 – 2018 н.р.

Круглий стіл
Члени ШМО
3.
Обговорення взаємовідвідування вчителями  - предметниками уроків своїх колег.
Круглий стіл
Члени ШМО





Засідання № 2 Листопад
п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
1.

Технологія проведення сучасного уроку «Основи здоров’я »
Доповідь
Мозговий С.М.
2.

 Інноваційні технології навчання у сучасній школі
Доповідь
Ремесло В.І.
3.
Огляд новинок наукової і методичної літератури
Виступ
Члени ШМО
                                   

                                           Засідання № 3 Січень
п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
1
Музичне мистецтво невід’ємна складова гармонійного розвитку дитячої особистості
Доповідь

2
Обговорення підсумків та результатів районних конкурсів та спартакіад
Виступ
Члени ШМО
3
Огляд новинок наукової і методичної літератури
Виступ
Члени ШМО

 Засідання №4 Березень

п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
1
Організувати та провести предметний тиждень естетично – оздоровчих предметів(ІІІ тиждень березня)
Доповідь
Члени ШМО
2
Військово -  патріотичне  виховання молоді
Виступ

3
Технологія проведення сучасного уроку «Фізичної культури»
Доповідь
Усенко В.І.


4
Декоративно  прикладне мистецтво – складова духовної культури
Доповідь
Ремесло В.І.

Засідання № 5 Травень
п/п
Зміст
Форма проведення
Відповідальні
1
Обговорення відкритих уроків членів шкільного методобєднання
Виступ
Члени ШМО
2
Звіт про роботу ШМО
 у 2017 – 2018 н.р.
Виступ
Члени ШМО

                                      







ПРОТОКОЛ  №1
засідання шкільного методичного об'єднання вчителів
естетично – оздоровчого циклу

Дата проведення   14.09.2017
Присутні:5
Відсутні:----
Запрошені:------
Голова : Ремесло В.І.    
Секретар : Самойленко Л.М.
Порядок денний:
1. Про обговорення і затвердження плану роботи методичного об’єднання вчителів естетично - оздоровчих предметів( технології, образотворче мистецтво, музика, фізична культура, основи здоров’я) на другий семестр 2017- 2018 н.р.
2. Про обговорення змін у навчальних програм, методичних листів, інших інформативних документів.
3. Про визначення та розподіл взаємовідвідування вчителями – предметниками уроків своїх колег.
1.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Самойленко Л.М, Мозговий С.М.,Давиденка О.М.
Кожен член ШМО висловив свої пропозиції та бачення роботи методичного обєднання , вніс свої корективи у план роботи, визначились з датами відвідування уроків своїх колег.
УХВАЛИЛИ:
1.      Затвердити план роботи ШМО
2.      Відвідати уроки відповідно до визначених дат



2.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Самойленко Л.М, Мозговий С.М.,Давиденка О.М.

Кожен член ШМО ознайомив присутніх з змінами у навчальних програмах та нормативними документами які використовує для навчально – виховного процесу по своєму предмету, обговорили спільні та відмінні зміни
УХВАЛИЛИ:
1.      Дотримуватися вимог програм та інших нормативних документів під час складання календарного планування та планів індивідуальної роботи
2.      Враховувати всі ці вимоги під час написання конспекту уроку
3.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Самойленко Л.М, Мозговий С.М.,Давиденка О.М.
Кожен член ШМО визначився із датами взаємовідвідування уроків своїх колег.
УХВАЛИЛИ:
1.Відвідати всі заплановані уроки своїх колег.
2. Провести обговорення відвіданих уроків.

Керівник  МО
підпис
Ремесло В.І.
Секретар
підпис
Самойленко Л.М.













ПРОТОКОЛ  №2
засідання шкільного методичного об'єднання вчителів
естетично – оздоровчого циклу

Дата проведення   16.11.2017
Присутні:5
Відсутні:----
Запрошені:------
Голова : Ремесло В.І.    
Секретар : Самойленко Л.М.
Порядок денний:
1. Технологія проведення сучасного уроку «Основи здоров’я ».
2.  Інноваційні технології навчання у сучасній школі.
3. Огляд новинок наукової і методичної літератури.
1.СЛУХАЛИ:
Мозгового С.М., вчителя основ здоровя, який ознайомив з технологією сучасного уроку «Основ здоров’я ».
УХВАЛИЛИ:
1.Використовувати запропоновані вправи, методи та прийоми не лише на уроках основ здоровя, a й на інших уроках естетично – оздоровчого циклу,оскільки технологія сучасного уроку має бути дотримана на кожному занятті,і кожна дитина має бути зацікавлена у процесі отримання знань.

2.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,яка виступила з доповіддю про інноваційні технології навчання
у сучасній школі.
УХВАЛИЛИ:
1. Продовжувати цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до очікуваних результатів.
2.Використовувати перечислені технології під час написання конспектів уроків.

3.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Самойленко Л.М, Мозговий С.М.,Давиденка О.М.
Кожен член ШМО розповів про новинки наукової та методичної літератури із свого предмету.
УХВАЛИЛИ:
1.Використовувати дану наукову та методичну літературу при підготовці до занять, позакласних, виховних заходів.



Керівник  МО
підпис
Ремесло В.І.
Секретар
підпис
Самойленко Л.М.









 Технологія проведення
сучасного уроку
«Основи здоров’я»
Мозговий С.М.

 Здоров’я – це найвище благо, дароване людині природою. Без нього життя не може бути повноцінним і щасливим. Здоровим потрібно бути з раннього дитинства. Не можна розраховувати на те, що можна залишатися здоровим, не докладаючи до цього ніяких зусиль. Здоров’я в усі часи вважалося  найвищою цінністю, що є важливою складовою активного творчого життя, радості та благополуччя людини.
    Важливим напрямком сучасної освітньої діяльності в Україні є реалізація комплексної державної політики щодо збереження здоров’я та захисту життя підростаючого покоління, і, в першу чергу, через викладання предмета «Основи здоров’я».
    Сьогодення вимагає кардинальної зміни самого процесу навчання, його форм і методів. Актуальності набуває не засвоєння окремих умінь і навичок, а розвиток індивідуальних особливостей; не педагогічні вимоги, а педагогічна підтримка, співробітництво і діалог учителя з учнем; не об’єм знань, а цілісний розвиток, саморозвиток особистості учня, його включення у значиму діяльність та орієнтація на успіх.
    Конкретним результатом навчання є розвиток життєвих (психосоціальних) навичок учнів, зокрема таких, як вміння прийняття рішень, вирішення проблем, творчого та критичного мислення, спілкування, самооцінки та почуття гідності.
   Для того, щоб підтримувати мотивацію навчання школярів, необхідно постійно знаходити сучасні засоби і методи навчання. Традиційні прийоми роботи потрібно доповнювати інноваційними. Це активізація мислення, мотивація навчання. Необхідно використовувати стимулювання учнів до вільного висловлювання думки, самостійної пошукової роботи з підручником та додатковими джерелами. Підвищення пізнавальної активності, успішне засвоєння навчальної програми, гарний рівень засвоєння теоретичного матеріалу можна здійснювати шляхом проведення різних видів уроків: уроки-тренінги, урок-ділова гра, урок-свято, урок-вікторина, урок-КВК, урок-подорож.  Вони поведуть учнів у захоплюючий світ вивчення предмета про вміння бути здоровим. Обов’язковими на уроках мають бути питання типу: Що буде, якщо...? Як би ви діяли...? Звідки з’явилося...? Запропонуй свій вихід із ситуації, що склалася... Як ви гадаєте, чому...? Як ви ставитеся до...? Як ви розумієте...? Для чого, на вашу думку, ...?
    Необхідно якомога частіше використовувати різні інтерактивні вправи як під час вивчення нового матеріалу, так і при його закріпленні і повторенні. Найбільш цікавими є «мозковий штурм», дискусія, криголам, метод прес, капелюх скарг і пропозіцій, аукціон ідей, експрес – тест, робота в парах, малих групах, розв’язання проблемних запитань і завдань.
                                      Проблемні ситуації
    Місія школи полягає у тому, щоб адаптувати дитину в соціальному середовищі. Нові життєві умови, в яких опинилися всі ми, висувають свої вимоги до формування молодих людей, які вступають у життя. Вони повинні бути не лише обізнаними, але й мислячими, ініціативними, самостійними. Ростити саме таких людей – замовлення нашого сучасного суспільства. Саме використання проблемних ситуацій дозволяє ефективно вирішувати задачі розвитку творчості, передачі знань за допомогою активізації пізнавальної діяльності. Проблемне навчання на уроках Основи здоров’я грунтується на системі проблемних ситуацій.
 Здоров’язбережувальні технології
    Невід’ємною умовою уроків Основ здоров’я в початкових класах є впровадження здоров’язбережувальних технологій, тому що вони передбачають зміну видів діяльності, чергування інтелектуального, емоційного, рухового видів діяльності, групової і парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності, вчать правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій; нестандартних та інтегрованих уроків.
    До здоров’язбережувальних технологій можна віднести:
Ігри та ігрову терапію.
Музичний супровід уроку.
   Лікувальний ефект музики відомий давно. Піфагор вважав лікування музикою універсальним засобом для тіла і душі. Доведено, що точно дозоване застосування музики справляє добрий фізіологічний і психічний вплив на людський організм. Наш емоційний стан, процеси сприйняття, запам’ятовування, розуміння залежить від того, що ми слухаємо. Звук – це енергія
Школа безпеки життєдіяльності.
    Ми завжди вимагаємо, щоб діти поводилися правильно, але для того, щоб наша поведінка стала звичкою, замало одноразових бесід та постійних зауважень. Тиждень знань безпеки життєдіяльності, брейн-ринги, КВК перетворять знайомство з правилами на  справжні цікаві свята.
Дихальна гімнастика та фізкультхвилинка.
Оздоровчі хвилини під час уроків Основ здоров’я, як і всіх інших уроків, повинні комбінувати в собі фізичні вправи для постави, вправи для очей, рук, шиї, ніг.  Фізичні вправи краще проводити під музичний супровід. Цей прийом допомагає зняти втомленість. Такі вправи можна досить успішно надавати проводити учням або поєднувати з елементами ігор. Так, наприклад, цікавими є ігри – руханки.
Пальчикова гімнастика.
    Ще у ІІ тисячолітті до нашої ери китайські мудреці знали, що існує взаємозв’язок між рухами пальців, кисті та  розвитком мислення.  Це підтверджують дослідження фізіологів. Кожен з пальців руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Мовлення перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки. Іграми з пальчиками досить доречно користуватись у початковій школі.
Психогімнастика.
    Її завданням є збереження психічного здоров’я, запобігання емоційним розладам у дитини. Такі вправи можуть проводитись у вигляді ігор, де потрібно зобразити певні емоції (пантоміми).
  ТРЕНІНГ
    Ефективним методом групової роботи, що можна використовувати на уроках Основи здоров’я є тренінг.
    Тренінг – це форма групової роботи, яка забезпечує активну участь і творчу взаємодію учасників між собою і з учителем. Хоча тренінг є формою організації навчального процесу, він не схожий на класичні уроки.
    Тренінг – це
- нові підходи (співпраця, відкритість, активність, відповідальність);
- нові знання (інтенсивне засвоєння, уточнення);
- позитивні цінності, ставлення, ідеали;
- нові уміння і навички (ефективної комунікації, самоконтролю, лідерства, роботи в команді; уміння надавати і отримувати допомогу, аналіз ситуацій і прийняття рішень).
    На тренінгу втрачають силу багато правил, яких учні звикли дотримуватись в школі (вставати, коли відповідаєш, сидіти за партою, не пересідати). Однак ця форма роботи передбачає власні правила.
 ІКТ
    Специфіка викладання Основ здоров’я поставила на вимогу часу впровадження не тільки нових форм і методів роботи, а й використання новітніх технічних засобів. Зараз суспільство стає на вищий щабель соціального та психологічного розвитку – інформаційного. Тому для актуалізації роботи потрібно використовувати саме нові технології інформаційного та комунікаційного характеру. Комп’ютер та всесвітня мережа займає чітку позицію у навчально – виховному процесі, а, отже, використання в практиці ІКТ є доцільним і актуальним. Використання комп’ютера дозволяє зробити урок більш наочним і цікавим. Фактичне сприйняття демонстраційного матеріалу є в 60 тисяч разів швидшим, аніж тексту, який читаємо. Запам’ятовування інформації відбувається таким чином: якщо сприймається лише слухова інформація, то засвоюється 20 % матеріалу, якщо інформація сприймається лише за допомогою зору, то запам’ятовується 30 % матеріалу. За умови комбінованого поєднання зорового та слухового каналів інформації людина спроможна швидко зосвоїти 60% отриманої інформації. Таким чином, використання мультимедіа сприяє кращому вивченню навчальної інформації на уроках. Демонстрація відоероликів з науково-популярними матеріалами, презентації, анімаційні ігри, перегляд мультсеріалу «Уроки тітоньки Сови» допомагає учням краще засвоїти і закріпити знання з різних тем.
                                                    Проекти
    Учні на уроках Основ здоров’я беруть участь у дослідницьких проектах індивідуально або у складі невеликих груп. Проектна технологія – одна з найперспективніших складових освітнього процесу, оскільки створює умови творчого саморозвитку і самореалізації учнів, формує уміння здобувати знання, систематизувати їх, уміння орієнтуватись в інформаційному просторі. Під час використання проектної технології формуються компетенції, яких потребує життя:
- соціальні (вміння працювати в групі)
- комунікативні (вдосконалення спілкування)
- інформаційні (вміння самостійно здобувати інформацію)
- саморозвиток та самоосвіта
    Дослідницькі проекти є дуже ефективними для розвитку творчих умінь і навичок. Дуже важливо, щоб у процесі навчання учні знаходити інформацію, яка стосується здоров’я. Можна назвати деякі теми дослідницьких проектів: «Здорове харчування», «Здоров’я людини – найважливіша цінність життя», «Вітаміни і здоров’я», «Спорт у нашому житті», «Дружна родина», «Про корисні і шкідливі звички», «Здоров’я – найдорожчий скарб».
 Отже, на уроках Основи здоров’я  в початкових класах можна використовувати велику кількість нових нетрадиційних форм і методів роботи з учнями.  Застосування інтерактивних, нетрадиційних форм і методів є ефективним, привабливим та цікавим.  Завдяки цьому підвищується як  інтерес до уроків Основ здоров’я, так і до мотивації вести здоровий спосіб життя, запобігати небезпечним ситауціям, що оточують людину, застосовувати набуті знання на практиці, цінувати і берегти своє здоров’я і здоров’я оточуючих. 


















Інноваційні технології навчання в сучасній школі
Ремесло В.І.

 Об'єктивне прискорення науково-технічного і соціального прогресу, кризові економічні, екологічні, демографічні, політичні та інші явища, що виникли у сучасному світі, неминуче позначаються на системі освіти, загострюють протиріччя і труднощі формування молодого покоління. Традиційні педагогічні засоби виховання, змісту й організації навчально-виховного процесу все частіше не спрацьовують. Через невідповідність темпів і характеру соціальних та педагогічних процесів виникають кризові явища в педагогіці.
Найважливіші з них виявляються у нездатності освітньо-виховних закладів, по-перше, впливати на дитину для формування цілісної, а не "часткової" особистості, по-друге, у невмінні враховувати індивідуальні, вікові та соціо-біопсихологічні особливості вихованця, неповторність особистості кожного. Тому у сучасному вимогливому та швидкозмінному соціально-економічному середовищі рівень освіти, її вплив на особистісній розвиток дитини, значною мірою залежатиме від результативності запровадження технологій навчання, що ґрунтуються на нових методологічних засадах, сучасних дидактичних принципах та психолого-педагогічних теоріях, які розвивають діяльнісний підхід до навчання.
Метою статті є аналіз ключових понять означуваної проблеми, їх місце і роль в сучасній школі.
Перш ніж розглянути сутнісні ознаки інноваційних педагогічних технологій, уточнимо ключові поняття «інновація» та «педагогічна технологія».
Слово інновація має латинське походження і в перекладі означає оновлення, зміну, введення нового. У педагогічній інтерпретації інновація означає нововведення, що поліпшує хід і результати навчально-виховного процесу [1]. Інновацію можна розглядати як процес (масштабну або часткову зміну системи і відповідну діяльність) і продукт (результат) цієї діяльності. Таким чином, інноваційні педагогічні технології як процес - це «цілеспрямоване, систематичне й послідовне впровадження в практику оригінальних, новаторських способів, прийомів педагогічних дій і засобів, що охоплюють цілісний навчальний процес від визначення його мети до очікуваних результатів» (І. Дичківська). У значенні продукту діяльності визначимо інновацію як оригінальні, новаторські способи та прийоми педагогічних дій і засоби.
Дослідники проблем педагогічної інноватики (О. Арламов, М. Бургін, В. Журавльов, Н. Юсуфбекова, А. Ніколс та ін.) намагаються співвіднести поняття нового у педагогіці з такими характеристиками, як корисне, прогресивне, позитивне, сучасне, передове. Зокрема, В. Загвязинський вважає, що нове у педагогіці - це не лише ідеї, підходи, методи, технології, які у таких поєднаннях ще не висувались або ще не використовувались, а й той комплекс елементів чи окремі елементи педагогічного процесу, які несуть у собі прогресивне начало, що дає змогу в ході зміни умов і ситуацій ефективно розв'язувати завдання виховання та освіти [6, с. 23].
Цілий ряд авторів, зокрема й В. Кукушкіна, вважають, що будь-яка педагогічна технологія повинна відповідати деяким основним методологічним вимогам (критеріям технологічності) [3, с. 31]:
       -     Концептуальність. Кожній педагогічній технології повинна бути притаманна опора на певну наукову концепцію, що містить філософське, психологічне, дидактичне та соціально-педагогічне обґрунтування досягнення освітньої мети.
       -    Системність. Педагогічній технології мають бути притаманні всі ознаки системи: логіка процесу, взаємозв'язок всіх його частин, цілісність.
       -    Можливість управління. Передбачає можливість діагностичного цілепокладання, планування, проектування процесу навчання, поетапну діагностику, варіювання засобами та методами з метою корекції результатів.
      -    Ефективність. Сучасні педагогічні технології існують в конкурентних умовах і повинні бути ефективними за результатами й оптимальними за витратами, гарантувати досягнення певного стандарту освіти.
       -     Відтворюваність. Можливість використання (повторення, відтворення) педагогічної технології в інших ідентичних освітніх закладах, іншими суб'єктами.
       -     Візуалізація (характерна для окремих технологій). Передбачає використання аудіовізуальної та електронно-обчислювавальної техніки, а також конструювання та застосування різноманітних дидактичних матеріалів і оригінальних наочних посібників.
Якщо звертатися до джерел поняття "технологія", то ми повинні зафіксувати, що воно походить із двох грецьких слів - мистецтво, майстерність і слово, навчання. Таким чином, технологію можна визначити як усвідомлене практичне мистецтво, усвідомлена майстерність.
Порівнюючи традиційну та інноваційну освіту, які сьогодні паралельно існують в Україні, І. Зязюн зробив висновки, традиційна система навчання є безособистісною, "бездітною... без людською". У ній "людина... постає... об'єктом, яким можна керувати за допомогою зовнішніх впливів, загальних стандартів і нормативів"[2].
Не всі згідні з цією оцінкою. Але всі серед головних недоліків традиційної системи навчання називають: авторитарний стиль керівництва; домінування пояснювально-ілюстративного типу навчання і репродуктивної діяльності учнів; перевагу фронтальної роботи, обмеженість діалогічного спілкування; породжені цими факторами невміння і небажання дітей учитися; відсутність у них поцінування освіти, самоосвіти (саморозвитку).
Найщиріші прагнення щось змінити розбиваються об сутність системи: в її основі психологічні процеси, які покликані формувати людину із заданими властивостями. Чого очікує учень від школи? Задоволення пізнавальних інтересів, можливості самоствердження, самореалізації. Принаймні до того часу, як дитина пішла до школи, вона була суб'єктом власної діяльності: сама обирала гру, учасників, місце, час тощо. Але в школі... На що зорієнтований учитель? На обов'язкове виконання програми. Яка визначає не тільки однаковий зміст, обсяг, а й навіть темп засвоєння інформації та способи її обробки. Таким чином, маємо невідповідність психологічних установок, які неминуче породжують конфлікт. Він існував завжди. Але в останні десятиліття набув ознак системності.
Крім того, ще всередині минулого століття на Заході забили тривогу: учень не готовий до життя в новому суспільстві. Він, винесли присуд менеджери великих компаній, не здатний сам учитися, не вміє працювати з інформацією (шукати її, обробляти, переводити з однієї знакової системи в іншу). "Технології завтрашнього дня, - пише О. Тоффлер, - потребують не мільйонів... людей, готових працювати в унісон на безконечно монотонних роботах, не людей, котрі виконують накази, не зморгнувши оком... а людей, котрі можуть приймати критичні рішення, котрі можуть знаходити свій шлях у новому оточенні, котрі достатньо швидко встановлюють нові стосунки в реальності, що швидко змінюється. Світ заговорив про компетентності як спроможність особистості застосовувати засвоєні знання й набуті уміння у нестандартних ситуаціях, "готовність і уміння діяти", здатність до саморозвитку" [9, с. 6].
Однак компетентності - зазначає О. Савченко, - складно формувати, а складніше вимірювати, але без цього якісна шкільна освіта у XXI столітті неможлива. Значить, потрібно крок за кроком переборюючи власну інертність і неготовність освітнього середовища до сприйняття інновацій, долати шлях від орієнтації на предметні знання до оволодіння надпредметними уміннями, формуючи, так чином, в учня внутрішню готовність прийняття рішень, застосування набутих знань у будь-яких ситуаціях. І головною дійовою особою у цьому процесі стає учень. "Освіта XXI століття, - це освіта для людини. ЇЇ стрижень - розвиваюча, культуротворча домінанта, виховання відповідальної особистості яка здатна до самоосвіти і саморозвитку вміє критично мислити, опрацьовувати різноманітну інформацію, використовувати набуті знання і вміння для творчого розв'язання проблем, прагне змінити на краще своє життя і життя своєї країни" [10, c. 6].
Забезпечити реалізацію цих вимог повинна особистісно-орієнтована освіта. Спектр методик і технологій, що складають її зміст досить широкий: вальдорфська педагогіка, технологія саморозвивального навчання Г. Селевка, дальтон-технологія, колективний спосіб навчання (О. Рівін, В. Дяченко), ігрові технології, методика Марії Монтессорі, технологія модульного та модульно-розвивального навчання, проектні технології, розвивальне навчання, технологія рівневої диференціації М. Гузика, адаптивна система навчання А. Границької, технології проблемного навчання, сугестивні технології, продуктивна освіта, особистісно-орієнтоване розвивальне навчання І. Якиманської, школа «діалогу культур», інтерактивні технології та деякі інші.
Особистісно-орієнтована освіта базується на таких засадах:
•       дитина в школі - повноцінна особистість;
•       метою освіти є становлення особистості;
•       педагогічні відносини базуються на принципах гуманізації і демократизації;
•       учень є суб'єктом навчальної діяльності;
•       талановитою є кожна дитина;
•       в основі навчання лежить позитивна Я-концепція особистості;
•       навчання на основі успіху, відмова від примушування.
Таким чином, можемо виділити спільні ознаки методик і технологій, які забезпечують реалізацію принципів особистісно-орієнтовіаної освіти:
       1)     своєю метою вони проголошують розвиток та саморозвиток учня з урахуванням його здібностей, нахилів, інтересів, ціннісних орієнтацій і суб'єктного досвіду;
        2)     створюються умови для реалізації та самореалізації особистості;
       3)     забезпечується суб'єктність учня за рахунок можливості впливу на хід діяль­ності (вибір змісту, засобів, методів, форм навчання);
        4)     навчання будується на принципах варіативності;
        5)     кінцевим продуктом є не лише здобуття знань, вироблення умінь і навичок, а й формування компетентностей;
Ключовими ознаками особистісно-орієнтованого навчання є: опора вчителя на суб'єктний досвід учня (на відміну від "суб'єктивний", який передбачає, що десь існує ще й об'єктивний, тобто правильний досвід), не несе в собі негативної оцінки. Поняття вживається на означення обумовленого процесом соціалізації емоційно-ціннісного ставлення особистості до певного факту, явища); суб'єкт-суб'єктні відносини учасників навчального пронесу (учень стає суб'єктом діяльності тільки тоді, коли реально може впливати на неї на всіх етапах: цілевизначення, планування, організації, рефлексії, оцінювання); діяльнісна основа (учні вчаться самостійно здобувати і застосовувати знання).
Крім технологій особистісно-орієнтованого навчання виділяють наступні групи педагогічних технологій: традиційні, педагогічні технології на основі активізації та інтенсифікації діяльності учнів; педагогічні технології на основі підвищення ефективності управління та організації навчального процесу; педагогічні технології на основі дидактичного удосконалення та реконструюванні матеріалу; окремі предметні педагогічні технології; альтернативні, та вроджені педагогічні технології; педагогічні технології розвиваючого навчання та педагогічні технології авторських шкіл.
Нижче дамо характеристику окремим технологіям з вище перерахованих груп.
Групові (колективні) технології застосовувалися ще в середні віки. Ідеї взаємного навчання закладено ще бел-ланкастерській системі. Сучасна технологія розроблена і апробована О. Рівином (КСН), В. Дяченко (ГСН).
Групова (колективна) технологія навчання передбачає організацію навчального процесу, за якої навчання здійснюється у процесі спілкування між учнями (взаємонавчання) у групах. Група може складатися з двох і більше учнів, може бути однорідною або різнорідною за певними ознаками, може бути постійною і мобільною.
Групові форми навчання дають змогу диференціювати та індивідуалізувати процес навчання. Формують внутрішню мотивацію до активного сприйняття, засвоєння та передачі інформації. Сприяють формуванню комунікативних якостей учнів, активізують розумову діяльність. Робота в групах (колективна) дає найбільший ефект у засвоєнні знань.
        Відкриті школи. Центри дослідної роботи в початковій і частково середній ланці освіти. Ці школи набули значного поширення на Заході. Їхньою особливістю є те, що значну частину часу діти проводять за межами навчального закладу. Вчитель завжди серед дітей: радить, підбадьорює, контролює. Діти перебувають у постійному контакті з "командою" педагогів, до кожного з яких учень може звернутися за допомогою. Учні в класі поділені за рівнями: "сильні", "середні", "слабкі", "відстаючі". Угрупування за рівнями здійснюється лише щодо навчання з основних предметів. Учні, які досягли успіху з будь-якого предмета, можуть вивчати курс старшого класу.
       Технології індивідуалізації процесу навчання. (А. Границька, В. Шадріков) - організація навчально-виховного процесу, при якій вибір педагогічних засобів та темпу навчання враховує індивідуальні особливості учнів, рівень розвитку їх здібностей та сформованого досвіду. Його основне призначення полягає в тому, щоб забезпечити максимальну продуктивну роботу всіх учнів в існуючій системі організації навчання. Індивідуальне навчання - форма, модель організації навчального процесу при якому: 1) вчитель взаємодіє лише з одним учнем; 2) один учень взаємодіє лише із засобами навчання (книги, комп'ютер тощо). Головною перевагою індивідуального навчання є те, що воно дозволяє повністю адаптувати зміст, методи та темпи навчальної діяльності дитини до його особливостей, слідкувати за кожною дією та операцією при вирішенні конкретних завдань, за його рухом від незнання до знання, вносити вчасно необхідні корективи в діяльність як учня, так і вчителя. В сучасній вітчизняній педагогічній практиці та теорії найбільш суттєвими прикладами технологій індивідуалізації навчання є:
•       проектний метод;
•       технологія продуктивного навчання;
•       технологія індивідуального навчання І. Унт;
•       адаптивна система навчання А. Границької;
•       навчання на основі індивідуально-орієнтованого навчального плану В. Шадрікова.
       Ігрові технології навчання (Й. Гензерг). Технології ігрового навчання - це така організація навчального процесу, під час якої навчання здійснюється у процесі включення учня в навчальну гру (ігрове моделювання явищ, "проживання" ситуації).
Сьогодні віддають перевагу терміну "імітація" замість "гра" (акцент переноситься на внутрішню сутність дії). Навчальні ігри мають за мету, окрім засвоєння навчального матеріалу, вмінь і навичок, ще й надання учневі можливості самовизначитися, розвивати творчі здібності, сприяють емоційному сприйманню змісту навчання.
Види ігор:
•       навчальні, тренувальні, узагальнюючі;
•       пізнавальні, виховні, розвиваючі;
•       репродуктивні, продуктивні, творчі.
        Інтерактивне навчання. В Україні розроблена та пропагується технологія інтерактивного навчання О. Пометун. Інтерактив (від анг.- взаємний та діяти). Інтерактивне навчання-це спеціальна форма організації пізнавальної активності, що має за мету створення комфортних умов навчання, за яких кожен учень відчуває свою успішність та інтелектуальну спроможність.
Суть інтерактивного навчання полягає в тому, що навчальний процес відбувається за умови постійної, активної вза­ємодії всіх учнів; учитель і учень є рівноправними суб'єктами навчання. Інтерактивне навчання сприяє формуванню навичок а вмінь як предметних, так і загальнонавчальних; виробленню життєвих цінностей; створенню атмосфери співробітництва, взаємодії; розвитку комунікативних якостей. Технологія передбачає моделювання життєвих ситуацій, використання рольових ігор, спільне розв'язання проблем.
Інтерактивне навчання - це навчання діалогу, під час якого відбувається взаємодія учасників педагогічного процесу з метою взаєморозуміння, спільного розв'язання навчальних завдань, роз­витку особистісних якостей учнів.
Інтегровані технології (П. Ерднієв) - припускає, що вчитель за можливості чітко визначає реакції, поняття, ідеї та навички, які мають бути засвоєні учнем, а потім за допомогою багатостороннього підходу допомагає учневі спрямувати власну діяльність на досягнення цих цілей. При цьому учень може діяти у власному темпі, заповнюючи прога­лини у своїх знаннях або пропускаючи те, що вже засвоєно.
         Мультимедійні технології пов'язані із створенням мультимедіа-продуктів: електронних книг, енциклопедій, комп'ютерних фільмів, баз даних. У цих продуктах об'єднаються текстова, графічна, аудіо- та відеоінформація, анімація. Мультимедіа-технології перетворили комп'ютер на повноцінного співрозмовника, дозволили учням (будь-якого віку), не виходячи з навчальної аудиторії, будинку, офісу, бути присутніми на лекціях видатних вчених, брати участь у конференціях, діалогах, вести кореспонденцію. Як принципово новий навчальний засіб електронна книга відкрила можливості «читати», аналізувати «живі» озвучені сторінки, Тобто можливості бачити, чути, читати.
       Мережеві технології призначені для телекомунікаційного спілкування учнів з викладачами, колегами, працівниками бібліотек, лабораторій, установ освіти тощо. Телекомунікаційний доступ до баз даних здійснюється через всесвітню мережу Інтернет. Формами мережевої комунікації є:
     •       електронна пошта - призначається для обміну інформацією між суб'єктами зв'язку, здійснення консультування, організації дистанційного навчання;
     •       телеконференція - дозволяє викладачеві та учням, що знаходяться на значній відстані одне від одного, організувати спільне навчання, обговорювати навчальні проблеми, брати участь у ділових іграх, практикумах тощо в умовах так званого віртуального класу.
Інноваційна діяльність є специфічною і досить складною, потребує особливих знань, навичок, здібностей. Впровадження інновацій неможливе без педагога-дослідника, який володіє системним мисленням, розвиненою здатністю до творчості, сформованою й усвідомленою готовністю до інновацій. Педагогів-новаторів такого типу називають педагогами інноваційного спрямування, їм властиві чітка мотивація інноваційної діяльності та викристалізувана інноваційна позиція, здатність не лише включатися в інноваційні процеси, але й бути їх ініціатором.
Завдяки старанням педагогів-новаторів нових орбіт сягало мистецтво навчання і виховання, їм належать різноманітні відкриття. На новаторську педагогічну практику зорієнтовано і немало представників науки, які свої авторські програми реалізують у закладах освіти не як експериментатори, а як учителі й вихователі. У новаторській педагогіці багатогранно втілена творча сутність навчально-виховного процесу. Якщо наукова педагогіка розвиває загальні закономірності і теоретичні проблеми виховання, то новаторська творить ефективні педагогічні технології.
Перед кожним із нас два шляхи: жити минулими заслугами, закриваючи очі на кардинальні зміни у світі, прирікаючи своїх учнів (і власних дітей) на життєвий неуспіх, або пробувати щось змінити у своєму ставленні до новітніх освітніх технологій. Гарно про це сказав І. Підласий: "Можна бездумно тужити за втраченими ідеалами, скаржитись на падіння духовності та вихованості, втрату людяності й моральності, загалом на життя і зовсім незвичну школу, але хід подій вже не повернути. Погрожувати поїздові, що стрімко віддаляється від перону, дозволено лише дітям"[8, с. 12].
Таким чином, одним з найважливіших стратегічних завдань на сьогоднішньому етапі модернізації вищої освіти України є забезпечення якості підготовки спеціалістів на рівні міжнародних стандартів. Розв'язання цього завдання можливе за умови зміни педагогічних методик та впровадження інноваційних технологій навчання.








Тиждень предметів художньо-естетичного напрямку
Вчителем образотворчого мистецтва  Ремесло В.І. було проведено:
гру –подорож до Країни Мистецтва у 5 класі
















КВК “Мистецькі ерудити” у 6 класі












Команда переможців





Виховну годину «П’ять хвилин з мистецтвом » у 7 класі








Урок – бесіду «Тарас Шевченко - художник» у 8 класі









ПРОТОКОЛ  №5
засідання шкільного методичного об'єднання вчителів
естетично – оздоровчого циклу

Дата проведення   21.05.2018
Присутні:5
Відсутні:----
Запрошені:------
Голова : Ремесло В.І.    
Секретар : Самойленко Л.М.
Порядок денний:
1. Обговорення відкритих уроків членів шкільного методобєднання.
2. Звіт про роботу ШМО у 2017 – 2018 н.р.

1.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Самойленко Л.М, Мозговий С.М.,Давиденка О.М.
Кожен член ШМО висловив своє  враження від відвіданих уроків своїх колег. Обговорили можливості покращення ефективності уроку та методи впровадження міжпредметних зв’язків на даних уроках.

УХВАЛИЛИ:
1. Використовувати інноваційні технології, новітні підходи та різні цікаві вправи та завдання для покращення ефективності уроку та зацікавлення учнів.
2.СЛУХАЛИ:
Ремесло В.І.,Усенко В.І., Самойленко Л.М, Мозговий С.М.,Давиденка О.М.
Кожен член ШМО відзвітував про те, наскільки була виконана програма, дотримані вимоги всіх нормативних документів, де діти брали участь та яких результатів досягли, як та на скільки змогли впровадити у навчання та виховання нові зміни та вимоги програм.

УХВАЛИЛИ:
1.      Дотримуватися вимог програм та інших нормативних документів під час складання календарного планування та планів індивідуальної роботи. Використовувати нестандартні методи та прийоми для стимулювання учнів, підвищення їхньої самооцінки та мотивування ставати кращими і досягати високих результатів.

Керівник  МО
підпис
Ремесло В.І.
Секретар
підпис
Самойленко Л.М.




















Звіт
про роботу шкільного методичного об’єднання вчителів естетично – оздоровчого напрямку у 2017 – 2018 н.р.
До його складу було включено п’ять вчителів, які викладають технології, образотворче мистецтво, музику, основи здоров’я, фізичну культуру, художню культуру , захист Вітчизни.
За час навчання у 2017 - 2018 н.р. , як і було заплановано, провели п’ять  засідання ШМО. На них були розглянуті організаційні питання та сплановано подальшу роботу.
Методобєднання  працювало над такою проблемою, як «Розвиток творчих здібностей та формування фізично здорової особистості на уроках естетично – оздоровчого напрямку»
В основу роботи було покладено нормативні документи, постанови та рішення Міністерства освіти та науки, молоді та спорту України. Згідно цього було розглянуто на засіданнях ряд відповідних  питань, проводилися відкриті уроки, тиждень предметів естетично – оздоровчого циклу.
Пріорітетними стали питання:
-         Обговорення і затвердження плану роботи методичного об’єднання вчителів естетично – оздоровчих предметів.
-         Ознайомлення з методичними рекомендаціями Міністерства освіти та науки України.
-         Обговорення взаємовідвідування  вчителями – предметниками уроків своїх колег.
-         Технологія проведення сучасного уроку «Основ здоров’я ».
-         Інноваційні технології навчання у сучасній школі.
-         Музичне мистецтво невід’ємна складова гармонійного розвитку дитячої особистості.
-         Організація та проведення предметного тижня.
-         Військово – патріотичне виховання молоді.
-         Технологія проведення сучасного уроку «Фізичної культури».
-          Декоративно – прикладне мистецтво складова духовної культури. 

Обов’язковим елементом роботи методичного об’єднання став обмін досвіду роботи його членів, ознайомлення з новинками методичної, наукової літератури та підготовка та участь у всіх конкурсах та спартакіадах.
У березні  було проведено тиждень предметів естетично – оздоровчого циклу. Учні школи взяли активну участь у різних конкурсах, заходах.
Учні приймали активну участь у різних спортивних змаганнях де отримали першість та були нагороджені кубками та медалями.
Учень 8 класу Петренко Констянтин зайняв 3 місце з олімпіади по трудовому навчанню (вчитель Мозговий С.М.)
Учениця 8 класу Борщ Марина брала участь у конкурсі малюнків «Наше мирне небо»
Загалом протягом 2017 – 2018 н.р. діти брали участь у різних конкурсах, олімпіадах, змаганнях та проявили себе як,  талановиті, виховані, наполегливі, старанні учні.












Немає коментарів:

Дописати коментар

 В рамках Всеукраїнського Тижня дитячої та юнацької книги в б і бл і отец і Обт і всько ї ЗОШ І – ІІІ ступенів для учнів 1 класу було п...