Календарне планування

Календарно-тематичне планування з мистецтва. 8 клас

Програма: Масол Л. та ін. «Мистецтво. 5-9 класи»
Підручник: Масол Л.М. «Мистецтво. 8 клас» - Харків: Світоч, 2016 р.
 35 годин (1 година на тиждень)

№ уроку
Назва теми, (сторінки в підручнику)
Художні твори для сприймання та аналізу-інтерпретації

Творчі практичне завдання з образотворчого мистецтва
(варіант за вибором)*
Музичні твори для сприймання та аналізу-інтерпретації
Твори
для співу
(за вибором)*
Завдання для самоосвіти (СО), орієнтовні теми мистецьких проектів (МП)



І семестр



1-2

Таємниці мистецтва Стародавнього Єгипту
(с.10-17).

Піраміди, Великий сфінкс, храми в Луксорі й Карнаку.
Скульптура: монументальна і малих форм, рельєфи.
Фрески храму Абу-Сімбел із зображенням танцівниць, арфісток та інших музикантів.
Прикраси із зображенням священного скарабея (жука з крилами).


1.Намалюй пейзаж із пірамідами, за бажанням застосуй стафаж. Орієнтовні теми: «Караван у пустелі», «Сфінкс – охоронець пірамід» (графітні і кольорові олівці, фломастери, сангіна).
2.Створи ескіз декорації для опери «Аїда», використай  зображення деталей давньоєгипетських храмів, колон. (графітні і кольорові олівці, фломастери).
3.Групова робота. Об’єднайтеся у «майстерні ювелірів» та створіть ескізи прикрас за єгипетськими мотивами. Орієнтовні теми: «Сонце – володар світу», «Таємничий скарабей», «Чарівний лотос».
Дж. Верді Опера «Аїда»: Марш
А.Побужанська «Кольорова планета»
СО:
Дослідіть особливості жіночого і чоловічого одягу давніх єгиптян.
3-4
Мистецтво античності – колиска
європейської цивілізації
(с. 18-25)

Парфенон. Рельєф Аполлон, Афіна і 9 муз. Колони доричного, іонічного і коринфського ордерів (порівняння). Венера Мілоська, МіронДискобол. Вазопис (чорнофігурний і червонофігурний) різних форм: кратер, лекіф, амфора. Зображення виконавців на кіфарі, лірі.

Колізей, Пантеон, Триумфальна арка в Римі. Скульптура імператор Август. Фаюмські портрети. Мозаїки із зображенням виконавців на музичних інструментах: кіфара, авлос, гідравлос.
1. Намалюй давньогрецьку вазу, декоровану орнаментом (графітні і кольорові олівці, фломастери, гелева ручка, тоновий папір).
2. Створи ескіз рекламного плаката для туристичної фірми «Запрошуємо до Греції», використай елементи античного мистецтва: архітектури, скульптури, зображень музичних інструментів, театральних масок (матеріали на вибір).
3. Намалюй римський Колізей  (графітні олівці, фломастери)
А. Хачатурян Балет «Спартак»: Тріумф Риму, Цирк.
Л.Горова «Музика звучить» 
МП: «Античне мистецтво»; індивідуальні підтеми: «Шедеври архітектури», «Антична скульптура  - гімн людині», «Міфи про музику і музикантів», «Вазопис», «Одяг греків і римлян»
СО: перегляньте фільм «Спартак»».

5-6
Пам’ятки мистецтва Північного Причорномор’я і Скіфії
(с. 26-35)

Нікопольська скіфська срібна амфора. Зразки скіфського золотарства: Пектораль з кургану «Товста Могила», гребінь з кургану Солоха, пластини із зображенням тварин (скіфський «звіриний» стиль).

Херсонес Таврійський: античний амфітеатр. Голова Богині Деметри, майстерня художника (розписи зі  склепів у Пантікапеї (Керч). Портрет Понтійського царя Мітрідата УІ Євпатора. Керамічний посуд, монети, прикраси з Ольвії.
1.Створи ілюстрацію до пісні «Ольвія» у вигляді колажу із зображенням фрагментів античних споруд різних ордерів на тлі морського пейзажу (кольоровий папір,графітні олівці, сангіна,різнофактурні матеріали).
2.Створи рельєф в анімалістичному жанрі, за мотивами скіфського «звіриного стилю» (фольга, пластилін, покриття «металік», лак золотистого або бронзового кольору). Спробуй передати рух тварини. Орієнтовні теми:  «Кінь», «Лосеня», «Олень», «Грифон».
С. Прокоф’єв
«Скіфська сюїта для симфонічного оркестру» (І ч.)
З.Яропуд «Земля моїх батьків»; Б.Тенін
«Ольвія».
СО: У вільний час прочитайте поему-баладу Ліни Костенко «Скіфська Одіссея».
Підготуйте коротку інформацію про мистецтво скіфів на орієнтовні теми: «Одяг скіфів». «Українська колекція скіфського золотарства».
7-8
Мистецькі перлини Візантії та Київської держави
(с. 36-45).

Собор Св. Софії в (Стамбул, Турція). Мозаїки церкви Сан-Віталеу.Равенні (Італія). 
Спасо-Преображенський собор у Чернігові, Успенський собор у Володимирі-Волинському. Мініатюри з Остромирового Євангелія. Аліпій-іконописець – гравюра з Києво-Печерського патерика. Ікона Вишгородська Богоматір. Собор Св. Софії в Києві: фрески, мозаїки.
М.Реріх Скоморохи Скула та Єрошка
1.Виконай замальовки візантійського орнаменту. Поміркуй і запропонуй, як його можна використати у дизайні сучасного одягу та аксесуарів(графітні й кольорові олівці, фломастери)).
2.Створи ескіз мозаїки (квіти, птахи тощо) у візантійському стилі для оформлення інтер’єру (кольоровий папір, різнофактурні матеріали, пластилін).
3.Колективна робота. Намалюйте ілюстрації до «Слова о полку Ігоревім» (графітні, кольорові олівці, гелева ручка).
Київський знаменний розспів. К.Стеценко Всенощна; І.Карабіць Опера-ораторія «Київські фрески»; Ф.Степурко Духовні твори (на вибір).
О.Богомолець «Давня пісня»;
І.Шамо «Києве мій».

МП: «Художня культура Русі-України»; індивідуальні підтеми: «Синтез мистецтв у храмі», «Чому і коли зникли скоморохи», «Загадки крюкової нотації».
9-10
Романськаархітектура. Лицарський кодекс честі
(с. 46-55)

Нотр-Дам ля Гранд у Пуатьє, (Франція). Церква Св. Пантелеймона у Галичі. Фреска церкви Св. Климента у Таулі, (Іспанія). Ансамбль у Пізі (Італія). Замок Каркасон  (Франція), Аккерманська та Хотинська фортеці. В.Карпаччо Портрет Лицаря. Герби міст України, Європи
1. Створи ескіз герба своєї школи або міста (кольоровий папір, ножиці, клей).
2. Зобрази середньовічний замок-фортецю у романському стилі (графітні , кольорові олівці, вугіль, сангіна, тонований папір).
3. Групова робота. Організуйте «Театральне ательє»: створіть ескізи костюмів для  головних персонажів опери «Іоланта» враховуючи особливості одягу, притаманні добі середньовічних лицарів.
П. Чайковський Опера «Іоланта» (фрагменти на вибір).
С. Прокофєв Танок лицарів з балету «Ромео і Джульєтта».
Французькі народні пісні «КадеРуссель», «Брате Якоб» (французькою, англійською, німецькою мовами).
СО: За бажанням передивіться історичні й пригодницькі фільми, де стародавні фортеці використовували як декорації.
11-12
Готика
(с. 56-63)

Собор Паризької Богоматері (портал, химери); Реймський собор (Франція); Собор у Бургосі (Іспанія); Собор Св. Анни у Вільнюсі. Ратуша у Брюгге (Бельгія); Оксфордський університет (Велика Британія). Вітражі капели Сент-Шапель у Парижі. Костьол у Берегово (Закарпатська обл.). Середньовічні мініатюри. Часослов герцога Беррійсього.
1. Створи ескіз вітража з геометричними або рослинними мотивами для вікна певної форми - круглого, прямокутного або стрільчастого(графітні, кольорові олівці, фломастери).
2.Групова робота. Створіть ескіз календаря (кольорові олівці, фломастери, акварель, пензлі, кольоровий папір, клей). За бажанням розробіть шрифт з елементами готичного стилю.
К. Орф Кантата «КармінаБурана»;  О.Респігі Сюїта для оркестру «Церковні вітражі».
В.Івасюк «Мандрівний музика».
СО: Дослідіть,у яких літературних і музичних творах, кінофільмах і мультфільмах «персонажем» є готичний собор Європи – Нотр-Дам де Парі.
13-14
Ідеали й образи
Ренесансу
(с. 64-73)

Собор Санта Марія дельФьоре у Флоренції та Собор Св. Петра в Римі (порівняння). МікеланджелоП’єта (1499) і П’єта (1550) - (порівняння). Давид Донателло, Вероккіо, Мікеланджело (порівняння).Рафаель Санті Афінська школа, Сикстинська Мадонна, С.Ботічеллі Мадонна Магніфікат, ТіціанМадонна з кроликом, Леонардо да Вінчі Мадонна з квіткою (порівняння). Л. Коста Концерт
1.Намалюй живописний парний портрет літературних героїв доби Відродження (Ромео і Джульєтта, Дон-Кіхот і Санчо Панса або ін.) (акварель або гуаш, пензлі).
2.Намалюй автопортрет (за бажанням - в інтер’єрі), намагайся передати у ньому свій характер, світ захоплень (графітні олівці, акварель або гуаш, пензлі).
Дж. Палестріна Меса Папи Марчело.
Дж. Каччіні «Ave, Maria»;
Е.Брилін «Мамині очі».
МП: «Титани Відродження».
СО: Дослідіть творчість одного з титанів Відродження, творчість якого найбільше вразила і зацікавила. Створіть презентацію «Портрет митця».
15-16
Шедеври Північного Відродження(с. 74-83)

Підгорецький замок. Каплиця Боїмів, будинок Корнякта у Львові. Ансамбль Львівського братства
Лувр. Ван Ейк Портрет подружжя Арнольфіні, І.Босх Концерт у яйці, П.Брейгель Старший  Мисливці на снігу, Фламандські прислів’я; А.Дюрер Автопортрет. Ян і Хуберт ван ЕйкиГентський вівтар і МаттіасГрюневальдІзенгеймський вівтар (порівняння)
1. Колективна робота.Орієнтуючись на картини Брейгеля Старшого «Фламандські прислів’я», вигадайте символічні сюжети до українських прислів’їв і приказок. Намалюйте серію ілюстрацій і проведіть виставку «Енциклопедія народної мудрості»»
2. Намалюй зимовий пейзаж, намагаючись створити настрій природи (гуаш).
О.Лассо Хори «Луна, «Тік-Так»». М.Скорик Три фантазії для лютні зі Львівської табулатури ХУІ ст.
О.Лассо«Тік-Так», «Луна».
СО: За бажанням поцікавтеся, які прислів’я описав у своєму романі «Пантагрюель» французький письменник Франсуа Рабле – сучасник П.Брейгеля Старшого.

Перевіряємо свої досягнення








ІІ семестр



17-18
Бароко: архітектура, скульптура, живопис
(с. 88-97)

Церква на площі Навона (арх. Ф. Барроміні). Площа Св. Петра та Фонтан Фіумі в Римі (арх. Дж.Берніні). ДжБерніні Екстаз Св. Терези. Інтер’єри палаців: Шенбрун у Відні та Еггенберг у Граці (Австрія). Цвінгер. КараваджоАвтопортрет; Д.ВеласкесМеніни; Рембрандван РейнАвтопортет, Нічний дозор; П.-П.Рубенс Портрет Гелени Фоурмен з дітьми; Я.ВермеєрПанорама Делфта, Молода жінка з глечиком води; В.К Хеда Натюрморт; А.Босхарт Квітковий натюрморт. 
1. Намалюй натюрморт з атрибутами мистецтва у стилі «малих голландців» (акварель, пензлі).
2. Колективна робота. Створіть замальовки меблів, дзеркал, світильників тощо для оформлення вітальні у стилі бароко (кольорові олівці).

-
-
СО: Поцікавтеся, які ознаки бароко застосовують сучасні дизайнери інтер’єрів.
19
Бароко: музика
(с. 98-103)

Ф.М. де ля Каве Портрет АнтоніоВівальді; Е.Тобі Портрет АнтоніоСтрадіварі; Е.ХауссманнПортрет Й.- С.Баха; Б.Деннер Портрет Г.-Ф.Генделя.
Караваджо Музиканти, Лютняр.
Орган у соборі Св. Стефана у Пассау (Німеччина) – найбільший у світі.
-
А. Вівальді Концерт з циклу «Пори року» (за вибором); Й.-С. Бах Токата і фуга ре мінор для органа; Г.-Ф. Гендель Ораторії (фрагменти за вибором)
М.Катричка«Чарівна криниця»

СО:Дослідіть історію виникнення і поширення органа; послухайте оригінали й аранжування органних творів Й.-С. Баха та іншої музики епохи бароко.
20
Українське бароко
(с.104-113)
,
Андріївська церква, Маріїнський палац, Брама Заборовського у Києві; Собор Св. Юра у Львові, Успенський собор Почаївської лаври; Катерининська церква у Чернігові; Покровський собор у Харкові. ПінзельЖертвоприношення Авраама. Іконостас Спасо-Преображенської церкви у с. Великі Сорочинці. Ікона Покрови Богородиці; І.Руткович Архангел Гавриїл; Й.Кондзелевич Юрій Змієборець. Невідомий художник Портрет Параскеви Сулими. Сокиринський вертеп. Народні картини «Козак Мамай».
1.Створи живописнукомпозицію «Козак Мамай» у стилі українського народного малярства (гуашабо акварель, пензлі).
2.Виліпи рельєфну композицію за мотивами бароко: декор для інтер’єру, меблів (пластилін, стеки).
-
Л.Остапенко«Засумую я»; Українська народна пісня «Їхав козак за Дунай»

МП: «Перлини українського бароко».
СО: Поцікавтеся, яким спорудам вашого краю притаманні риси бароко. Створіть фотоальбом і включіть до нього пам’ятки, що потребують реставрації. 
Розіграйте інтермедію на тему сучасного шкільного життя в стилі «шкільної драми».
21
Галантне рококо
(с. 114-121)

Екстер’єри та інтер’єри палацу Амалієнбург (Німеччина) та Келуш (Португалія). Мейсенська порцеляна. Ж.-Б.Лемуан Барельєфи залу готелю Субіз у Парижі. Ф.БушеПортет мадам де Помпадур; Ж.-Б.Ватто Актори французького театру; Л.К.Пфанцельт Портрет архітектора Бартоломео Растреллі; Е.М.ФальконеЗима.
Собор РівздваБогородіиці у Козельці. Невідомий художник Портрет С.Дараган. А.Рукерс Клавесин
1.Виготововальну рамку для фотографій, придумай для неї декор у стилі рококо (паперопластика).
2.Виліпи декоративну скульптуру – дрібну пластику «Пастораль» за мотивами мейсенської порцеляни (пластилін, стеки).
Л.-К. Дакен Зозуля; Ж.-Б. Люллі Гавот; Ф. Куперен Будильник; Ж.-Ф. Рамо Тамбурин, Ригодон. У. Берд Волинка, Флейта і барабан.
Н. Тананко Звуки клавесина
СО: Поцікавтеся проявом стилю рококо в українському мистецтві. Дослідітьродовид клавесина, його національні різновиди.
22-23
Класицизм: архітектура, скульптура, живопис
(с.122-133)

Собор будинку інвалідів у Парижі; східний фасад Лувру; арка миру в Мілані; палац і парк у Версалі (Франція). Палац гетьмана Розумовського у Батурині; палац Потоцьких в Одесі. А.Канова Амур і Психея. І Мартос Пам’ятник А. де Рішельє в Одесі. Фонтан Діана на площі Ринок у Львові. Н.Пуссен Танок під музику часу, Пейзаж з Поліфеном; К.ЛорренАсканій, що полює на оленя Сильвіни; Ж.-Л. Давид Присяга Гораціїв; А.Лосенко Володимир і Рогнеда; В.Боровиковський Портрет графіні Безбородько з доньками; Д.Левицький Портрет Катерини Нелідової ; Л.Долинський Портрет митрополита Леона Шептицького.
1.Придумай і намалюй вигляд класичного парку з висоти пташиного лету (кольорові олівці, фломастери).
2.Намалюй архітектурний пейзаж із класичною будівлею (графітний олівець, гелева ручка, фломастери).
-
--
СО: Віднайдіть елементи класицизму в спорудах вашого краю.
24-25
Класицизм:
музика
(с. 134-145)

Т.ГардіПортрет Й.Гайдна;Б.КрафтПортрет В.-А.Моцарта; Й.-К.ШтілерПортрет Л. ван Бетховена. Кармонтель Моцарт із сім єю; К.Шльосер Бетховен за роботою вдома
-
Й. Гайдн, В.-А. Моцарт, Л. ван Бетховен Сонати для фортепіано (за вибором); В.-А. Моцарт Концерт для флейти та арфи з оркестром до мажор, Й. Гайдн Симфонія з ударами литавр (ІІ ч.), Л. ван Бетховен Симфонія № 5 (фрагменти). Симфонія № 9 (фінал).
М.Березовський Хоровий концерт «Не отвержи мене во время старости», Соната для скрипки і чембало (ІІ ч.); А.Ведель «Херувимська»; Д.Бортнянський Концерт для чембало з оркестром
Л.ван  Бетховен Ода до радості з симфонії № 9 - європейський гімн.
Г.Сковорода «Всякому городу нрав і права».
СО: З’ясуйте за допомогою інтернету, які класичні твори  звучать у сучасних флешмобах.
За бажанням складіть кросворд «Класицизм».
26-27
Романтизм в образотворчому мистецтві
(с. 146-155)

Е.ДелакруаСвобода на барикадах; Т.ЖерікоПоранений кірасир; К.Д.Фрідріх На вітрильнику; В.Тернер Пожежа в будинку парламенту; В.Блейк Ілюстрації до «Божественної комедії» Данте; К.Брюллов Автопортрет, Вершниця; А.Мокрицький Портрет дружини, Дівчина на карнавалі; В.Штернберг Пастушок, Садиба Г.С.Тарновського в Качанівці; І.Айвазовський Феодосія. Захід сонця.
1.Намалюй фантастичний пейзаж (акварель, пензлі)
2.Намалюй марину, в якій передай романтичну атмосферу морської стихії (акварель або гуаш, пензлі).Орієнтовні теми: «Захід сонця: штиль», «Серед бурхливих хвиль», «Білокрилі вітрильники на морських просторах», «Скелі на Кримському узбережжі», «Морська баталія».
-
-
СО: Дізнайтеся більше про творчість митця, який привернув вашу увагу найбільше, і підготуйте розповідь про нього з демонстрацією слайд-шоу.
28-29
Музика романтиків
(с. 156-163)

Е.ДелакруаПортрет Шопена; Г.Ф.Керстінг Портрет Ніколо Паганіні; Й.Кріхубер Роберт Шуман; В.А.Рідер Портрет Ф.Шуберта
-
Ф.ШопенНоктюрн (за вибором);А.ДворжакСлов’янські танці (за вибором; Н.Паганіні Каприс № 24 для скрипки соло, Н.Паганіні-Ф.Ліст Етюди № 6, «Мазепа»; Р.Шуман «Фантастичні п’єси (за вибором); Ф.Шуберт Цикл «Зимовий шлях» (за вибором). М.Калачевський Українська симфонія (фрагменти).
Українські народні пісні «Йшли корови із діброви»; «Взяв би я бандуру»
МП:«Національні школи в музиці епохи романтизму» (з презентацією творчості  композиторів).
СО: На дозвілліпідготуйте і проведіть музичну вітальню «Чарівні мелодії романсу».

30-31
Реалістичний стиль в образотворчому мистецтві
(с. 164-175)

Ф.Гойя Повітряний змій, Дівчина з глечиком;Г.Курбе Автопортрет («Відчайдушний»), Віяльниці; Ф.-Ф.Мілле Збиральниці колосків; О.Домє Вагон третього класу; Ж.Бастьєн-Лепаж Лондонський чистильщик взуття; І.Рєпін «Запорожці»; К.Трутовський Вдягають вінок; А.Куїнджі Березовий гай; М.Пимоненко Брід;  К.Костанді В люди; В.Орловський Хати в літній день; С.Васильківський Сторожа запорожських вольностей; М.Івасюк В’їзд Б.Хмельницького в Київ, Мати; К.Устиянович Шевченко на засланні; М.Микешин Пам’ятник Б.Хмельницькому в Києві; Л.ПозенЛірник
1.Намалюй реалістичну композицію в побутовому жанрі на тему українських народних обрядів (кольорові олівці, пастель, тонований папір).
2.Придумай і намалюй сатиричну картину, карикатуру чи шарж на тему з життя сучасного підлітка(кольорові олівці, фломастер).

-
-
СО: У вільний час дослідіть, хто з художників присвячував свої твори тематиці українського козацтва. За бажанням ознайомтеся з творчістю видатного іспанського художника за фільмом «Гойя або тяжкий шлях пізнання».

32
Реалістичний стиль у музичному мистецтві
(с. 176-181)

ДжБольдіні Портрет Дж. Верді;
І.Рєпін Портрет М.Мусоргського;
О.Головін Портрет Ф.Шаляпіна в ролі Бориса Годунова;І.БілібінКелья у Чудовому монастирі. Ескіз декорацій до опери М.Мусоргського «БорисГодунов».
Марка з портретом Роксолани (авт. О.Штанко).
-
Дж.Верді Опера «Ріголетто. Арії Джільди, Ріголетто, Пісенька герцога. М.МусоргськийХор «Расходилась, разгулялась удаль молодецкая» з опери «Борис Годунов»; П.Ніщинський Хор «Закувала та сива зозуля»; Д.Січинський Хор русалок з опери «Роксолана»
І.Білик «Роксолана»
СО: У вільний час подивіться екранізації опери «Риголетто», фільми про Роксолану.
За бажанням підготуйте презентацію фрагмента одного з українських народних обрядів (колективна робота).

33
Стильовий синтез. Творчість Тараса Шевченка і Миколи Лисенка
(с.182- 193)

Т.ШевченкоАвтопортрети (1840 і 1860 - порівняння), Портрет дівчини з собакою, Портрет Михайла Щепкіна, У соборі Почаївської лаври, Киргизеня, Селянська родина, Циганка-ворожка, Катерина.
Т.Маєргоф Михайло Вербицький.
Марки із зображенням М.Лисенка, М.Вербицького. О.Хвостенко-Хвостов Ескізи костюмів до опери М.Лисенка «Тарас Бульба»
1. Створи емблему фольклорного фестивалю (графічний матеріал за вибором).
2. Створи колаж для оформлення диска «Шевченко і музика» (за бажанням застосуйте компьютерну графіку).
М.Вербицький Хор «Заповіт», М.Лисенко Хор «Заповіт», Друга рапсодія для ф-но, Сарабанда «Сонце низенько, вечір близенько», дует «Коли розлучаються двоє».
Українська народна пісні ня вірші Т.Шевченка «Реве та стогне Дніпр широкий»; І.Карабіць «Пісня на добро»
МП: «Шевченко і Лисенко – фундатори української культури»(робота в парі).


Перевіряємо свої досягнення







Людмила Михайлівна Масол (lmasol@ukr.net)



Календарне планування уроків образотворчого мистецтва для учнів 5 класу
Образотворче мистецтво: підруч. для 5 кл. / О. В. Калініченко, Л. М .Масол. – .К. : Видавничий дім «Освіта», 2013. – 224 с. : іл.

ФАНТАСТИЧНА  ПОДОРОЖ  НА  МІЖГАЛАКТИЧНИЙ  МИСТЕЦЬКИЙ  ФЕСТИВАЛЬ
Тема
Мотиваційна складова
Творче практичне завдання
Дидактична мета та зміст роботи
Матеріали, інструменти
Етап І. Початок зоряного шляху
1
Запрошуємо в космічну подорож
Спробуй себе в ролі художника у фантастичній подорожі на Міжгалактичний мистецький фестиваль. Для цього спочатку треба виготовити плакат, щоб зібрати команду та оголосити про місце і час відправлення космічного корабля.
Створи плакат-запрошення у космічну подорож.
Графіка; її різновиди за способом виконання та за призначенням. Плакат – особливий вид друкованої графіки. Вимоги до створення плаката. Композиція плаката. Роль кольору; взаємозв’язок малюнка і шрифта. Приклади написання шрифта за допомогою фломастерів і маркерів (круглих і плоских).
Фломастери, маркери; білий та кольоровий папір; ножиці, клей.
2
Силуети зоряної флотилії
Цікаво побачити космічні кораблі, що вирушать у далекі мандри галактиками Всесвіту! Для цього варто самому намалювати силует зорельота, яким хотілося б подорожувати.
Створи композицію «Силуети зоряної флотилії» або «Зорельоти на старті» в техніці силуету.
Силует. Роль контрасту, контуру, плями у створенні виразного силуету. Різновиди силуетів за технікою виконання. Сюжети силуетних композицій. Симетричне й асиметричне зображення. Рівновага світлих і темних плям у композиції.
Чорний і білий папір, ножиці, клей; чорна туш, пензлі, перо; гелева ручка.
3
Піктограми для космічної експедиції
Як допомогти пасажирам зорельота, які розмовляють різними мовами, орієнтуватися у приміщеннях зорельота? Для цього доцільно створити піктограми – знаки для малюнкового письма.
Створи піктограми для космічної експедиції, зокрема для різних приміщень космічного корабля.
Піктограми, їх роль у житті людей у давнину та в сучасному житті. Прадавні знаки-символи на писанках. Приклади піктограм різної тематики. Вимоги до створення піктограм. Умови, необхідні для однакової побудови та стилізації знаків.
Кольорові олівці або фломастери; акварельні фарби; папір білий або тонований.
4
Портрет посланців Землі
Щоб мить відльоту запам’яталася учасникам цієї визначної події, необхідна допомога художника: треба намалювати портрет посланців Землі перед початком космічної експедиції.
Намалюй груповий портрет екіпажу космічного корабля перед стартом.
За потреби застосуй колаж.
Портрет. Різновиди портрета в різних видах мистецтва. Перші парадні портрети на Україні. Приклади групових портретів на ілюстраціях. Пропорції постаті людини. Порівняння розмірів і пропорцій людей і механізмів на прикладі живописних творів.
Кольорові олівці або фломастери; папір; матеріали різнофактурні
5
Інтер’єр зорельота
Нумо малювати інтер’єри фантастичного зорельота: незвичайні приміщення, спеціальне обладнання.
Намалюй інтер’єр зорельота.
Інтер’єр на прикладі графічних і живописних творів. Лінійна перспектива у побудові інтер’єру. Фронтальне зображення інтер’єра. Лінія і штрих у передачі простору.
Графітні або кольорові олівці; білий або тонований папір.
6
Зоряне небо в ілюмінаторі
Під час мандрівки, хочеться зазирнути в ілюмінатор космічного корабля. Там нас чекає дивовижна краса зоряного неба з яскравими сузір’ями.
Намалюй зоряне небо в ілюмінаторі космічного корабля.
Гармонійна побудова художнього твору. Способи досягнення рівноваги у графічній композиції (зокрема, в симетричній й асиметричній). Умови досягнення цілісності в композиції.
Папір і гуаш білі й чорні; пензлі; фломастери.
7
Я – член екіпажу
Запропонуй членам екіпажу цікавий спосіб познайомитися: намалювати автопортрет та спробувати розповісти у ньому про свої захоплення, уподобання.
Намалюй свій автопортрет.
Автопортрет та його різновиди у графіці та живописі. Автопортрети художників у графіці (роль лінії, штриха, тону). Особливості пропорцій обличчя дітей. Нанесення ліній, штрихів за формою обличчя.
Кольорові олівці; папір.
8
«Серце» космічного корабля

Тематичне оцінювання
«Серце» космічного корабля – його бортовий комп’ютер – має вигляд кулі. Як же у графіці передати його ідеальну форму? За допомогою світлотіні!
Створи композицію із зображенням кулі «Бортовий комп’ютер – «серце» космічного корабля».
Світлотінь та її градації . у тональному рисунку. Фактори, що впливають на характер світлотіні. Способи штрихування. Сприйняття художніх творів, де куля є центром композиції.
Графітні олівці; папір.






Етап ІІ. Кольорові простори Всесвіту
9
Колорит планети Марс
Щоб намалювати загадкову червону планету Марс, красу її фантастичних краєвидів, не обійтися без живопису.
Намалюй марсіанський пейзаж у теплому колориті. Застосуй відтінки червоного кольору.
Живопис; його різновиди; матеріали та техніки. Колір як основний зображальний та емоційний засіб живопису. Основні та похідні кольори. Хроматичні кольори. Закони повітряної перспективи.
Гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.
10
Контрасти Сатурна
Під час фантастичної експедиції на крижану планету Енцелад, скористайся нагодою зобразити унікальні кристали льоду найрізноманітніших відтінків холодних кольорів.
Створи композицію «Крижані контрасти Енцеладу» або «Кристали льодяної планети» в холодному колориті
Холодні кольори та роль у їхньому складі синього кольору. Споріднені кольори на основі синього. Кольорова гама. Контраст кольору. Роль контрасту у виявленні форми та об’єму, зокрема геометричних тіл, кристалів. Світлі й темні кольори в акварелі.
Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір.
11
Космічна композиція у сірих кольорах
Під час перельоту крізь чорну діру всі предмети втратять свої кольори і стануть білими, чорними або сірими. Встигни намалювати таке незвичне явище – світ у сірих кольорах!
Створи композицію «Стрибок крізь чорну діру» або «Світ поза кольором» (гризайль).
Ахроматичні кольори. Особливості живописної техніки гризайль на прикладі творів живопису. Роль світла і тіні, контрасту у гризайлі. Тон. Різноманіття відтінків сірого кольору.
Гуаш чорного та білого кольору; пензлі різної товщини; папір.
12
Динаміка Всесвіту
Подорожуючи космічними просторами, можна стати свідком народження яскравих сузір’їв, спостерігати, як закручуються у спіралі різнокольорові туманності. Передати враження руху можна в абстрактній композиції.
Створи абстрактну композицію в контрастному колориті «Динаміка Всесвіту», «Зародження галактики».
Абстрактне мистецтво на прикладі живописних композицій. Контрастні кольори та їх гармонійне поєднання у контрастному колориті. Динаміка. Художні засоби для передачі руху в композиції. Способи поєднання контрастних кольорів та передачі руху в техніці акварелі «по-мокрому».
Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір.
13
Краєвиди фантастичного міста
Нарешті земляни зустрілися з космічною цивілізацією та потрапили у фантастичне місто. Як передати красу споруд дивовижної форми?
Створи композицію «Фантастичне місто», «Зоряний причал».
Міський пейзаж на прикладі картин із зображенням стародавніх, сучасних і фантастичних міст. Застосування законів лінійної й повітряної перспективи у зображенні міського пейзажу.
Гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.
14
Зустріч із зоряним мудрецем
Незабутня подія відбулася на фантастичній планеті – зустріч із зоряним мудрецем. Пофантазуй, як він може виглядати?
Створи живописний портрет «Зустріч із зоряним мудрецем».
Портрет. Різновиди портретів на прикладі живописних творів. Статична композиція. Будова та колір обличчя. Техніка лесування.
Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір.
15
Космічний натюрморт
Овочі й фрукти на далекій планеті вражають своїми чудернацькими формами. До того ж всі вони одного кольору і відрізняються лише незначними відтінками.
Намалюй космічний натюрморт у нюансному колориті.
Натюрморт. Роль композиції і колориту у створенні натюрморту. Встановлення композиційної рівноваги у натюрморті, виконаному в нюансному колориті. Способи створення відтінків кольору.
Гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.
16
Перевір себе(Запитання.Тести)
Тематичне оцінювання
Узагальнення та повторення навчального матеріалу І семестру










ІІ семестр
Етап ІІІ. Гармонія зоряних світів
17
Космонавт-першопро-ходець
Щоб передати вигадливі форми тварин і рослин з космічного заповідника та зобразити космонавта - першопроходця небачених досі світів, краще створити їх образи у скульптурі.
Створи скульптуру космонавта. (динамічну або статичну).
Скульптура як вид образотворчого мистецтва. Твори монументальної і станкової скульптури, кругла скульптура і рельєф. Роль матеріалу і фактури у створенні художнього образу. Статична і динамічна скульптура. Пропорції фігури людини.
Пластилін, пластика, глина; стеки.
18
Скульптури космічних тварин
З ким із тварин космічного заповідника ти хочеш потоваришувати? Цікаво, як виглядає тварина – друг космічного мандрівника?
Створи скульптуру фантастичної тварини. За бажанням зобрази її у русі.
Скульптурні зображення тварин на прикладі паркової, декоративної скульптури. Вплив стилізації форми, матеріалу, фактури, декору на художній образ тварини.
Пластилін, тісто, глина; стеки; різні матеріали.
19
Декоративна краса космічних птахів
Космічні птахи вразили землян стрункими формами, вигадливими силуетами, малюнком крил. Таку гармонію цікаво створити у рельєфі.
Створи рельєф «Танок космічних птахів»
Рельєф у скульптурі, архітектурі, декоративному мистецтві. Сюжети рельєфів у скульптурі. Барельєф і горельєф. Зображення тварин, зокрема птахів, у рельєфі, декоративному мистецтві.
Пластилін, пластика; стеки; декоративні матеріали.
20
Рельєфи дивовижних рослин
Тематичне оцінювання
У космічному заповіднику мандрівники побачили дивовижні трави, квіти, дерева, несхожі на земні. Красиві форми цих рослин можна зобразити у контр рельєфі.
Створи контррельєф «Фантастичні рослини», «Чарівна квітка», «Ритми космічних трав»
Контррельєф як різновид рельєфу. Контрерльєф у прадавній і сучасній скульптурі. Композиційна рівновага у рельєфі. Прийоми стилізації рослинних форм. Застосування контрельєфа у сучасному інтер’єрі.
Пластилін; стеки.
Етап ІV. Підготовка до свята
21
Декор інтер’єрів зорельота
Напередодні прибуття на фестиваль, вирішено зайнятися підготовкою до цього свята. Орнаментальний декор допоможе прикрасити прості й суворі інтер’єри космічного корабля.
Створи стрічковий зооморфний орнамент для оформлення інтер’єру зорельота. Застосуй витинанку та аплікацію.
Орнамент в декоративно-прикладному, декоративному мистецтві, архітектурі.. Геометричний, рослинний, зооморфний орнаменти, а також стрічковий і сітчастий. Рапорт орнаменту. Колір і ритм як засіб виразності орнаменту. Оформлення інтер’єрів орнаментами. Стилізація форм звірів і птахів.
Кольоровий, тонований папір; ножиці, клей.
22
Святковий одяг екіпажу
Члени екіпажу вирішили, що на фестивалі землянам треба бути вдягненими у святкові костюми, щоб вони виділялися серед інших учасників. Для створення такого одягу варто застосувати національні орнаменти.
Створи ескіз святкового одягу для членів космічної експедиції. Застосуй рослинний орнамент.
Національний одяг як складова культури кожного народу. Символіка кольорів і орнаментів. Оздоблення орнаментами національного та сучасного одягу (зокрема українського). Приклади схематичного зображення постаті людини модельєрами для виконання ескізу одягу.
Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір.
23
Візитні картки землян
Для спілкування з мешканцями інших галактик землянам доцільно виготовити спеціальні візитні картки для вручення під час знайомства та розмістити на них стилізоване зображення людини – посланця Землі.
Створи ескіз візитної картки для членів космічної експедиції із антропоморфним орнаментом. Застосуй витинанку, аплікацію, колаж.
Історія виникнення візитної картки та її сучасне застосування. Стилізовані зображення людей на петрогліфах та стародавніх орнаментах. Антропоморфний орнамент та його використання у декоративно-прикладному мистецтві. Стилізація постаті людини у графіці. Композиція візитної картки.
Гуаш; пензлі;
кольоровий, білий папір, картон; ножиці, клей; за потреби вирізки з журналів.
24
Мистецькі подарунки космічним друзям
Космічним друзям треба зробити такі подарунки, щоб вони побачили майстерність професійних і народних митців у красі виробів декоративно-прикладного мистецтва минулого і сьогодення.
Підготуй ескіз подарунка космічним друзям – виріб декоративно-прикладного мистецтва.
Декоративно-прикладне мистецтво. Вироби ДПМ – подарунки іноземним гостям. Матеріали й техніки ДПМ та їхній вплив на характер візерунків. Оздоблення орнаментами і розписами виробів (глечика, тарілки, рушника, килима, народної іграшки).
Гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.
Пластилін чи глина; стеки.:
25
Декоративне панно «Планета Земля»
Головний подарунок мистецькому фестивалю від землян – живописне панно, яке прикрасить виставковий зал нашої планети на міжгалактичній виставці «Досягнення цивілізацій».
Намалюй гуашшю ескіз живописного декоративного панно «Планета Земля». Експозицію.
Декоративне мистецтво та його різновиди на прикладі різних творів (мозаїка, вітраж, гобелен, батік, живопис на склі, панно, розпис). Твори мистецтва про рідну планету, рідний край. Декоративне вирішення композиції.
Гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.
Етап V. Міжгалактичний мистецький фестиваль
26
Архітектура космічного міста
Щоб передати враження від краси величезного космічного міста, де відбуватиметься Міжгалактичний мистецький фестиваль, треба зобразити його в об’ємі за допомогою паперопластики.
Створи фантастичний будинок у техніці паперопластики.
Архітектура як вид мистецтва та засоби її виразності. Взаємодія архітектури з іншими мистецтвами з утворенням своєрідного мистецького синтезу. Шедеври та пам’ятки архітектури України. Синтез мистецтв у храмі. Архітектура майбутнього.
Папір, картон; ножиці, клей.
27
Споруди мегаполісу
Фантастичний мегаполіс, який приймає гостей, знаходиться на воді. Містечка-острови з’єднуються красивими мостами. Варто зобразити такий міст у вигляді обємної композиції.
Створи зображення мосту оригінальної конструкції.
Композиція. Різновиди композиції, її властивості та засоби. Композиція сучасних будівель і споруд різного призначення. Приклади існуючих і фантастичних мостів різних конструкцій.
Папір, картон; ножиці, клей.
28
Ілюстрації до зоряного літопису
На тебе покладено важливу місію: зобразити в ілюстрації до зоряного літопису Всесвіту легендарного героя нашої країни.
Створи ілюстрацію до зоряного літопису із зображенням козаків.
Взаємодія літератури і образотворчого мистецтва. Роль ілюстрації в літературі. Ілюстрації до літературних творів про козацтво (гравюра, рисунок, витинанка).
Графічні матеріали за вибором.
29
Симфонія кольорів Всесвіту
Поєднання музики і кольору у світловому кольоровому шоу справило на всіх присутніх незабутнє враження. Його можна виразити на папері в абстрактній композиції.
Створи абстрактну живописну композицію до улюбленого музичного твору .
Художні засоби абстрактного живопису. Взаємодія музики і живопису. Живописні твори, створені за мотивами музичних творів, їх композиційна побудова.
Акварельні або гуашеві фарби; пензлі різної товщини; папір.
30
День цирку на фестивалі
На мистецькому фестивалі – день цирку. Навкруги лунає музика. Артисти з усієї галактики радують глядачів цікавими виступами. Такі веселощі варто намалювати.
Створи композицію «Улюблений цирковий номер».
Мистецтво цирку. Професії циркових акторів. Взаємодія мистецтв у цирку: сюжет вистави (література), музика, декорації, освітлення, костюми, грим; артистична і спортивна підготовка акторів.
Графічні або живописні матеріали за вибором.
31
Фінальна святкова вистава
Тематичне оцінювання
У величезному театрі відбувається головне свято – фінальна вистава, на якій підводяться підсумки Міжгалактичного мистецького фестивалю.
Намалюй театральну сцену з декораціями до святкової вистави на космічну тему
Мистецькі фестивалі й конкурси. Театр та його види. Найвідоміші театри світу, їх інтер’єри, сцена, декорація. Взаємодія мистецтв у театрі: музики, літератури, танцю, архітектури, скульптури, живопису.
Акварельні фарби; пензлі різної товщини, папір.
32
Кіно про космічну подорож
На завершення фантастичного свята треба допомогти майстрам кіно створити відеорепортаж про цю важливу подію
Придумай і намалюй кадри до кінофільму про космічну подорож.
Мистецтво кінематографу. Види кіно. Українські кінофільми, що увійшли до скарбниці вітчизняної культури. Взаємодія мистецтв у кіно. Робота художників у кіно.
Графічні матеріали за вибором.
33
Повернення на Землю
Фантастична космічна подорож завершується. Намалюй сюжет, який тебе зацікавив: прибуття зорельота, зустріч із космічної подорожі, сімейний портрет на космодромі.
Створи багатофігурну святкову композицію.
Сприйняття творів мистецтва, де зображено радісні зустрічі, святкування. Багатофігурна композиція. Сімейний портрет. Роль кольору у передачі піднесеного, святкового настрою.
Улюблені художні матеріали та техніки.
34
Перевір себе
Узагальнення та повторення навчального матеріалу ІІ семестру



35
Подорож до музею
Повернувшись із фантастичної подорожі, варто завітати до музею, де зібрано кращі твори мистецтва.

Національний художній музей України. Віртуальні екскурсії художніми музеями України та світу.


Калініченко Олена Василівна, к. пед. н., доц. кафедри комп’ютерних технологій дизайну Національного авіаційного університету.





Календарно-тематичне планування
образотворчого мистецтва
6 клас
І семестр
№ п/п
Дата
Тема уроку
Практичне завдання
(Техніка виконання)
Основні поняття
1

Зародження анімалістичного жанру
Групова робота.
Уявіть себе давніми художниками та намалюйте тварин
(вугіль, сангіна, крейда).
Анімалістичний жанр. Прадавні зображення тварин. Послідовність зображення тварин.
2

Форма і пластика тварин
Колективна робота.
Створіть рельєф реальної чи фантастичної тварини для декоративного оформлення павільйону зоопарку, цирку, парку атракціонів або будівлі природничого музею
 (пластилін).
Зображення тварин у скульптурі. Рельєф «Звіриний стиль». Реалістичне і фантастичне зображення тварин.
3

Образи тварин у мистецтві
Намалюй ілюстрацію до літературного твору, головним персонажем якого є тварина. Зобрази її реалістично або стилізовано в русі (гуаш).
Стилізація. Реалістичні і стилізовані образи тварин в графіці, живописі, декоративно-прикладному мистецтві.
4

Широкі простори
Намалюй літній пейзаж. Орієнтовані теми: «Зелені гори», «Квітуче поле», «Літній ранок у лісі»
(кольорові олівці, фломастери).
Пейзаж та його різновиди. Повітряна перспектива. Кольорова гама. Теплі й холодні кольори.
5

Гірський краєвид
Намалюй гірський пейзаж «Засніжені гори» або «Золота осінь у Карпатах»
(пастель).
Гірський пейзаж. Композиція і колорит картини. Плановість. Послідовність зображення пейзажу
6

Морська далечінь
Намалюй морський пейзаж у нюансному (тьмяному, спокійному) або контрастному (яскравому, напруженому) колориті
(акварель).
Марина. Сюжети картин з морськими краєвидами. Лінія горизонту в марині. Нюанс кольору.
7

Міста і села в пейзажі
Намалюй міський або сільський пейзаж (гуаш).
Міський або сільський пейзажі. Архітектурний та індустріальний пейзажі. Ведута, стафаж. Лінійна перспектива послідовність побудови зображення в лінійній перспективі.
8

Фантастичний пейзаж
Групова робота.
Створіть композицію «Фантастичне місто»
(матеріали на вибір: кольоровий папір, гуаш, фломастери, маркери тощо).
Тематична
Особливості реалістичного і фантастичного пейзажів. Роль перспективи ,тла у картині.
9

Різновиди портретів
Намалюй портрет – художній образ улюбленого літературного героя
(графічні матеріали на вибір).
Портрет: парадний і камерний; станковий, монументальний, мініатюра. Художній образ. Анфас, профіль. Будова і пропорції обличчя.
10

Портрет у профіль
Виліпити портрет однокласника у профіль – рельєф у вигляді камеї.
(пластилін).
Профільні портрети у живописі і скульптурі. Камея. Пропорція голови й обличчя людини у профіль.
11

Подвійний портрет
Намалюй подвійний портрет дітей – родичів, друзів
(гуаш).
Персонажі подвійних портретів, особливості композиції картин.
12

Груповий портрет
Групова робота. Створіть скульптурний груповий портрет (кругла скульптура або рельєф) спортивної команди, музичного або театрального ансамблю
(пластилін).
Групові портрети у живопису й скульптурі ,їх особливості, їх особливості ,різноманіття композицій.
13

У колі сім’ї
Намалюй сімейний портрет: парадний або камерний
(акварель чи гуаш).
Старовинні й сімейні портрети. Роль композиції, колориту у вираженні авторського задуму.
14

Автопортрет
Намалюй автопортрет
(графічні матеріали на вибір).
Автопортрет. Різноманіття сюжетів і форматів картин. Послідовність виконання автопортрета.
15

Дружній шарж
Намалюй дружній шарж на друга чи подругу (олівці, фломастери).
Карикатура і шарж: спільне і відмінне між ними.
16

Перевір свої досягнення
Систематизація, узагальнення знань, перевірка досягнень.
Тематична
Семестрова

17

Сюжети картин побутового жанру
Намалюй інтер’єр казкового палацу у фронтальному розташуванні
(кольорові олівці).
Побутовий жанр. Інтер’єр, масштабність. Послідовність побудови фронтального інтер’єру у перспективі.
18

Домашній інтер’єр
Намалюй кутовий інтер’єр своєї кімнати або кухні
 (кольорові олівці).
Послідовність побудови кутового інтер’єру в перспективі.
19

Танці та спорт
Створи круглу скульптуру чи рельєф танцівниці або спортсмена в русі
(пластилін).
Художні твори на спортивні й танцювальні сюжети у станковому й монументальному живопису та скульптурі.
20

На відпочинку
Намалюй композицію. Побутового жанру. Тематика на вибір: «Свято», «Сім’я на відпочинку», «Світ моїх захоплень»
(гуаш).
Складні багатофігурні композиції картин побутового жанру. Способи передачі простору в картинах. Статична й динамічна композиції.
21

Чарівний світ речей
Створи декоративну композицію – натюрморт з предметів, які побажаєш (кольоровий, тоновий, фактурний папір).
Натюрморт та його різновиди. Драперії в композиції натюрморту. Локальний колір. Реалістичний і декоративний натюрморт.
22

Старовинний натюрморт
 Намалюй вишуканий натюрморт за мотивами голландських майстрів
 (гуаш).
Голландський натюрморт. Послідовність побудови натюрморту в перспективі.
23

Сервірований стіл
Намалюй натюрморт із посудом
(графітний олівець).
Вимогу до композиції натюрморту. Тональна рівновага. Послідовність побудови предметів у перспективі. Світлотінь.
24

Атрибути мистецтва
Намалюй урочистий натюрморт з атрибутами мистецтва
(акварель).
Тематична
Натюрморти із предметами певного призначення. Атрибут. Передача фактури матеріалів.
25

Квітковий натюрморт
Намалюй ліричний квітковий натюрморт із атрибутами мистецтва
(акварель).
Типові композиції квіткових натюрмортів. Зображення квітів.
26

Історичний жанр
Створи композицію на історичні теми в техніці гризайль на основі коричневого кольору
(сепія).
Сюжети художніх творів історичного жанру у графіці,живопису, скульптурі.
27

Міфологічний жанр
Намалюй ілюстрацію на міфологічний античний сюжет, який зацікавив тебе найбільше
 (художні матеріали на вибір).
Сюжети художніх творів міфологічного жанру (зокрема античних міфів) у графіці, живопису, скульптурі.
28

Міфи рідного краю
Створи скульптурний образ міфологічного персонажа українських легенд, міфів
 (солоне тісто, глина або пластилін на вибір).
Особливості слов’янських міфів. Образи божеств давніх слов’ян у графіці, живопису, скульптурі, декоративно-прикладному мистецтві.
29

Релігійний жанр
Колективна робота.
Разом з однокласниками створіть мозаїчну композицію. Орієнтовані теми: «Створення світу», «Райський сад», «Ковчег Ноя», «Вавилонська вежа»
(аплікація з паперу).
Релігійний жанр. Твори релігійного жанру в живопису, сакральній архітектурі. Мозаїка.
30

Фреска й вітраж у культових спорудах
Створи ескіз вітража на релігійний сюжет або вікна-рози для храму
(олівець, акварель, чорний фломастер).
Фреска, вітраж. Сюжети композиції. Колорит.
31

Батальний жанр
Намалюй композицію в батальному жанрі на сюжет історичної події, яку вивчали на уроках історії
(пастель або інші графічні матеріали).
Батальний жанр: різноманіття сюжетів у різних видах мистецтва.
32

Битва на морі
Намалюй композицію «Битва на морі» (акварель).
Особливості зображення морських баталій.
33

Жанри об’єднуються
Обери провідний жанр композиції та виконай роботу, в якій також присутні ознаки інших жанрів
(художні матеріали та техніка на вибір).
Художні твори, в яких, крім основного, присутні ознаки  різних жанрів.
34

Моя країна - Україна
Колективна робота.
Створіть декоративне панно «Моя країна - Україна» в певному жанрі образотворчого мистецтва (гуаш, колаж). Використайте образи символи нашої країни.
Створення художнього образу нашої Батьківщини в декоративному мистецтві. Образи-символи. Панно.
35

Перевір свої досягнення
Систематизація, узагальнення знань, перевірка досягнень.
Тематична
Семестрова
Річна









Художня культура 11 клас


11 клас -  Художня культура (рівень стандарту)
 (17 год., 0,5 год. на тиждень)
Розділ І. Візуальні мистецтва (9 год.)
Тема 1. Архітектура світу. 1 год.
№ уроку
Дата проведення
Навчальні завдання та тема уроку
Орієнтовні практичні завдань
1.
Перлини готики. Взірці архітектури бароко. Модерн в архітектурі Культова арабсько-мусульманська архітектура. Храми Індії, Далекого Сходу, Велика Китайська стіна
Проекти буклетів “Архітектура Парижу”, “Архітектура Праги” (робота в групах)Замальовки архітектурних споруд різних стилів.
Тема 2. Скульптура – гімн людині. 1 год.
2.
Антична скульптура (Мірон, Фідій, Пракситель). Мікеланджело – втілене відчуття форми (“Оплакування Христа”, “Давід”, “Мойсей”, гробниця Медичі).
Бесіда на тему “Чому Мікеланджело називають “учнем давніх” і “порушником традицій”?
Тема 3. Образотворче мистецтво Італії: Епоха «титанів». 1 год.
3.
Леонардо да Вінчі. Живопис як одна з форм втілення всеосяжної геніальної натури митця (“Джоконда”, “Тайна вечеря”). Рафаель. Зображення чистоти та чарівності жіночого образу, його зв`язок з природою (“Сікстинська мадонна, Прекрасна садівниця”), єдність благородного і духовного спілкування людей (фреска “Афінська школа”)
Перегляд ілюстрацій й порівняння стилів Створення кросворду «Італійські титани.»
Тема  4. Видатні живописці Іспанії.  1 год.
4.
Ель Греко – поєднання візантійських та готичних традицій у творчості. Д.Веласкес – вершина іспанського живопису ХVІІ ст. Ф.Гойя – живописець і графік ХІХ ст., С.Далі – яскравий виразник модерністських течій  в культурі ХХ ст.
Дискусія на тему “Мої враження від перегляду творів живопису”
Тема 5. Фламандський і голландський живопис. 1 год.
5.
Творчість П.Рубенса. Рембрандт – великий голландець. Жанри (побутовий, портретний, біблійний)
Перегляд ілюстрацій (письмовий роздум)
Тема 6.Російський живопис. 1 год.
6.
Історичний живопис (І.Рєпін, В.Сурков, В.Васнєцов). Пейзажний живопис. І.Левітан. Портрети В.Сєрова. Геній М.Врубеля.
Складання оповідань за сюжетом картин.
Тема 7. Образотворче мистецтво далекого сходу. 1 год.
7.
Естетичний феномен китайського живопису. Жанри: портрет, пейзаж, каліграфічне письмо.
Розробка індивідуальних ескізів в китайській стіні
Тема 8. Декоративно-прикладне мистецтво близького Сходу. 1 год.
8.
Багдадська книжкова мініатюра. Турецьке гончарське мистецтво. Дамаські тканини. Іранське килимарство.
Малювання фрагменту за східними мотивами (ескіз килима, книжкова мініатюра, тканини).
Тематичне оцінювання
Тема 9. Паркова культура. 1 год.
9.
Версаль – зразок Європейського парку. Природні парки Великобританії. Духовне явище японського ландшафтного саду. Філософія ікебан та чайної церемонії
Робота по картка: «Я порівнюю парк»
Розділ ІІ. Музичне мистецтво.  (3 год.)
Тема 1. Європейська музична культура. 1 год.
10.
Відень – центр європейської музичної культури
(В.-А.Моцарт та інші.)Великі композитори-романтики (Ф.Шопен, Ф.Ліст). Французькі шансоньє.
Слухання та аналіз музичних творів, перегляд ілюстрацій.
Тема 2. Музична культура Індії і Далекого Сходу. 1 год.
11.

Індійський танець. Значення поз, жестів, позицій рук (мудра), манера, спів. Китайська опера.
Малювання ескізів музичних інструментів, перегляд відео фрагментів.
Тема 3. Музичні ритми Америки. 1 год.
12.

Види і напрями сучасної популярної музики: блюз, джаз, рок, поп-музика. Видатні музиканти і співаки.
Вивчення фігур латиноамериканських танців
Розділ ІІІ. Театральне мистецтво (2 год.)
Тема 1. Японський театр. 1 год.
13
Театр НО: єдність драми, танцю та речитативу. Театр Кабукі.
Перегляд відео фрагментів опери. Театралізація драматичних творів
Тема 2. Російський балет. 1 год.
14.
Російський балет. Видатні композитори (П.Чайковський, І.Стравінський) і виконавці (Г. Павлова, В. Ніжинський, Г. Уланова, М. Плісецька та ін.)
Перегляд відео фрагментів. Створення проекту і оформлення
Розділ ІV. Кіномистецтво. 1 год.
Тема 1. Світове кіномистецтво. 1 год.
15.
Франція – Батьківщина кіно (видатні режисери, автори). Кіно США. Основні жанри американського кіно.
Фото проби на виконання ролей, екранізації італійської літератури.
Розділ V. Простір культури і зустрічі в ньому (1 год.)
Тема 1. Мистецтво – посередник між культурами (узагальнення курсу). 1 год.
16.
Смисл будь-якої культури – її «провідність» щодо інших культур. Зразки взаємопроникнення культур різних національних картин світу. Україна в сучасному мистецькому світовому просторі.
Сформувати «Закон культурного плюралізму», який містив би правила шанобливого ставлення до інших культур.
17.
Урок узагальнення.
Тестування.





Художня культура 10 клас


Розділ І. Художня культура України від найдавніших часів до кінця ХVІ ст. (3 год.)
Тема 1. Образотворче мистецтво.2 год.
№ уроку
Дата проведення
Навчальні завдання та тема уроку
Орієнтовні практичні завдань
1.

Зразки образотворчого мистецтва Трипільської та скіфської культури. Мистецтво грецьких міст Північного Причорномор’я.
2.

Художня культура Київської Русі: архітектурні споруди, монументальний живопис (мозаїки та фрески). Ікони Київської Русі за межами України. Мистецтво книжкової мініатюри. Художня культура польсько-литовської доби.
Виготовлення фрагментів діорами Київ - духовний центр України-Русі” (робота в групах).
Тема 2. Музична і театральна культура. 1 год.
3.
Первісні музичні інструменти. Музична культура античних міст Північного Причорномор’я. Музична культура Київської держави: народна, придворно-світська, церковна. Стародавня народна творчість: епос, календарно-обрядові та родинно-обрядові пісні. Обрядовий пратеатр (стародавні народні ігри, свята). Мистецтво скоморохів.
Виконання українських народних пісень, порівняння за жанрами.
Розділ ІІ. Художня культура ХVІІ-ХVІІІ ст. (3 год.)
Тема  1. Образотворче мистецтво. 2 год.
4.
Художня культура козацької доби. Стиль бароко в українському мистецтві (архітектура, іконопис, портретний живопис, гравюра). Будівництво в Києві (Андріївська церква, Маріїнський палац), Львові (собор св. Юра), на Тернопільщині (Почаївська лавра), Чернігівщині, Полтавщині..
Замальовки архітектурних споруд - зразків українського бароко.
Створення альбому „Пам’ятки “України” (колективна робота)
5.
Іконопис (козацькі “Покрови” та ін.). Портретний живопис. Народна картина «Козак Мамай». Мистецтво гравюри
Порівняння різних репродукцій народної картини “Козак Мамай”.
Тема 2. Музична і театральна культура. 1 год.
6.
Думи та історичні пісні. Мистецтво кобзарів і лірників. Церковний спів. Партесний концерт. Хоровий концерт та його творці (М.Березовський, А.Ведель, Д.Бортнянський). Збірка «Сад божественних пісень» Г.Сковороди.Шкільний театр, зв’язок із викладанням поетики та риторики (репертуар, тематика інтермедій). Народний ляльковий театр вертеп.
Створення комічної або сатиричної інтермедії у стилі “шкільного театру”.
Написання сценарію для вистави “живого вертепу”.
Розділ 3. Українська художня культура ХІХ ст. (4 год.)
Тема 1. Образотворче мистецтво. 2 год.
7.

Архітектура та скульптура (І.Матрос, Л.Позен, В.Городецький). Палацово-паркові комплекси.
Виконання ескізу палацово-паркового комплексу.
8.

Живопис і графіка; творчість Тарас Шевченко, М.Пимоненко, О.Мурашко та ін. Декоративно-прикладне мистецтво.
Виконання декоративної композиції в українському стилі (техніка за вибором).
Тематичне оцінювання
Тема 2. Музична культура. 1 год.
9.
Народна музика: соціально- та родинно-побутові пісні. М.Вербицький: історія створення твору «Ще не вмерла Україна». М.Лисенко – основоположник національної композиторської школи в Україні.
“Видатні діячі української музичної культури”: добірка матеріалів - фотографій, репродукцій, календарів, марок - за темою (робота в групах).
Тема 3. Театральна культура. 1 год.
10.
Значення драматургії для розвитку українського театру. Театр корифеїв: представники, репертуар, значення в історії культуру. Творчий шлях М.Заньковецької.
Створення фотоальбому чи кросворду “Театр корифеїв”.
Розділ 4. Українська художня культура ХХ ст. (6 год.)
Тема 1. Образотворче мистецтво. 2 год.
11.

Український авангард. Архітектура і скульптура.
Розробка дизайну сучасного інтер’єру шкільного приміщення з використанням українських традицій.
12.
Живопис і графіка. Основні центри художніх промислів.
Живописна абстрактна творча робота в стилі сучасного мистецтва за українськими мотивами.
Тема 2. Музична культура. 1 год.
13
Хорова, вокально-симфонічна і симфонічна музика (Л.Ревуцький, Б.Лятошинський. С.Людкевич, М.Скорик, Є.Станкович та ін.). Камерні жанри вокальної та інструментальної музики (В.Косенко, В.Барвінський та ін.). Напрями популярної музики. Музичне виконавство та освіта.
Підготовка позакласного заходу “Пісенний вернісаж” з творів сучасних українських композиторів.
Тема 3. Театральна культура. 1 год.
14.
Провідні актори та режисери українського театру. Лесь Курбас та ін. Сучасний драматичний, музичний та ляльковий театр.
Підготовка сценарію міні-вистави (фрагмент твору українського письменника), декорацій і костюмів, музичного оформлення (колективна робота).
Тема 4. Кіномистецтво. 2 год.
15.
Ігровий кінематограф. Світове значення творчості О.Довженка. “Поетичне кіно”.
Упорядкування відеокартотеки ”Українське кіномистецтво” (робота в групах за інтересами).
16.

Фольклор – основне джерело розвитку української анімації. Комедійний “козацький” серіал В.Дахна.
Організація дискусії щодо перегляду українського кінофільму.
17.

Урок узагальнення.
Тестування.

Немає коментарів:

Дописати коментар

 В рамках Всеукраїнського Тижня дитячої та юнацької книги в б і бл і отец і Обт і всько ї ЗОШ І – ІІІ ступенів для учнів 1 класу було п...